Program de pregătire și perfecționare profesională continuă pentru funcțiile de conducere
Examen: x
Cod curs: FPCCOND7.2024
Cadru legal: ( Click pentru detalii )
Pregătirea și perfecționarea profesională continuă oferită de AS Financial Markets se organizează pe baza deținerii următoarelor documente:
• Decizia nr. A/334/13.08.2013, emisă de Autoritatea de Supraveghere Financiară(A.S.F.), cu privire la atestarea organismului de formare profesională a AS Financial Markets;
• Autorizația A.S.F. nr. A/157/24.10.2013;
• Autorizația A.S.F. nr.14/18.01.2017;
• Autorizația A.S.F. nr.39/14.02.2018;
• Decizia 21.04.2021, Consiliul de administrație al Banca Națională a României(B.N.R.) recunoaște societatea AS Financial Markets în calitate de organism de formare profesională în domeniul Legii nr. 126/2018 privind piețele de instrumente financiare.
Programele de formare profesională inițială sau programele de pregătire și perfecționare profesională continuă, se parcurg la furnizorii de programe autorizați.
Lista acestora poate fi consultată la adresa Autoritatea de Supraveghere Financiară (A.S.F.) sau Banca Națională a României (B.N.R).
Grup țintă
- Conducerea superioară din cadrul entităților autorizate, reglementate și supravegheate de A.S.F./ B.N.R.;
- Ofițerul de conformitate sau persoana responsabilă cu funcția de conformitate;
- Persoana responsabilă cu administrarea riscurilor;
- Consultantul de investiții - persoană fizică;
- Persoana fizică ce oferă servicii de investiții conform punctului 5 din secțiunea A a anexei nr. 1 la Legea nr. 126/2018 privind piețele de instrumente financiare, cu modificările și completările ulterioare (denumită în continuare Legea nr. 126/2018);
- Persoana care furnizează informații despre instrumente financiare, servicii de investiții sau servicii auxiliare, conform prevederilor art. 87 alin. (1) din Legea nr. 126/2018;
- Toate persoanele sau investitorii interesați de noutățile și schimbările aduse instituțiilor financiar-bancare și pieței de capital.
Tematică ( Click pentru detalii )
(actualizare - 18.11.2024, 15:00)
MODUL I. Cadrul de raportare financiară internațională (IFRS): situații financiare fundamentale (Bilanțul, Contul de Profit sau Pierdere) – aspecte cheie
Lector: C.T., doctor în finanțe, lector internațional
Cui se adresează: manageri și directori financiari, contabili, auditori, specialiști în finanțe, consultanși și experți în IFRS, analişti de credit, specialişti conformitate
Descriere: Cursul are în vedere detalierea cerinţelor referitoare la normele de implementare a cadrului IFRS cu accent pe două situaţii financiare fundamentale: bilanțul, contul de profit sau pierdere și rezultatul global cumulat. Cursul va include o serie de studii de caz şi aplicaţii menite să acopere aspecte de substanţă referitoare la raportarea situaţiilor financiare, conform standardelor.
Structura:
1. Reguli generale de întocmire a situaţiilor financiare;
2. Detalierea poziţiilor active, datorii, capitaluri proprii;
3. Detalierea cheltuielor, veniturilor;
4. Rezultatul global cumulat: conector între profitabilitate și situația capitalurilor proprii;
5. Punctarea elementelor fundamentale ale formularelor de raportare;6. Aplicaţii, studii de caz.
Bibliografie:
1. Supporting the consistent application of IFRS, IASB, 2023;
2. Accounting standards change and implementation, KPMG, 2024;
3. Practical guide to implement IFRS, Deloitte, 2024.
MODUL II. Regulamentul european privind obligațiunile verzi
Lector: C.T., doctor în finanțe, lector internațional
Cui se adresează: intermediari financiari, emitenți de obligațiuni verzi, consultanți, auditori, specialişti conformitate, juriști, analişti de risc, investitori.
Descriere: Această prezentare explorează cadrul de reglementare pentru emisiunea obligațiunilor verzi în Uniunea Europeană, subliniind obiectivele și beneficiile acestora în susținerea activităților sustenabile. Se va analiza mecanismul de alocare a fluxurilor de numerar în proiecte verzi, discutând diferențele între alocarea la nivel de expunere și alocarea la nivel de portofoliu. Prezentarea abordează și impactul obligațiunilor verzi asupra tranziției către obiectivul de net zero emisii, evidențiind rolul crucial al verificatorilor externi în asigurarea transparenței și credibilității acestor instrumente financiare.
Structura:
1. Obiectivul cadrului de reglementare în domeniul emisiunii obligațiunilor verzi;
2. Mecanismul alocării fluxurilor de numerar în domeniul activităților susteanabile: alocare la nivel de expunere versus alocare la nivel de portofoliu;
3. Impactul obligațiunilor verzi asupra procesului de tranziție la net 0;
4. Rolul verificatorilor externi.
Bibliografie:
1. Regulation (EU) 2023/2631 on European green bonds and optional disclosures for bonds marketed as environmentally sustainable and for sustainability-linked bonds;
2. EU Green Bonds Regulation, Deloitte, 2024;
3. Update on Green Bonds, GSK, 2024;
4. Frameworks to assess transition, Climate Bonds Initiative, 2024.
MODUL III. Politica privind executarea ordinelor - actualizarea cadrului de reglementare european
Lector: Roxana Păunescu, Manager Departament Investigații Antifraudă, Anticorupție și Servicii Financiare/ Direcția Conformitate, Raiffeisen Bank România
Cui se adressează: Firme de investiții, Bănci și instituții financiare care oferă servicii de intermediere și execuție de ordine, Responsabili de conformitate și managementul riscului, investitori instituționali și individuali, Consultanți în reglementare și conformitate.
Descriere: Politica privind executarea ordinelor clienților este revizuită din perspectiva eficacității aplicării sale de către firmele de investiții. ESMA propune standarde tehnice de evaluare a eficacității politicii de executare a ordinelor pentru clienții de retail și profesionali.
Structura:
1. Diferențiere între clase de instrumente financiare;
2. Locuri de tranzacționare: factori și criterii de selecție;
3. Evaluarea eficacității politicii;
4. Executarea ordinelor proprii vs instrucțiunile clienților.
Bibliografie:
1. ESMA, Technical Standards specifying the criteria for establishing and assessing the effectiveness of investment firms’ order execution policies, ESMA35-335435667-5891, 16 iulie 2024.
MODUL IV. MICA - Regulamentul european privind piețele de cripto-active
Lector: C.T., doctor în finanțe, lector internațional
Cui se adresează: Specialiști în conformitate și managementul riscului, consultanți și avocați specializați în reglementări financiare și cripto-active, investitori instituționali și individuali.
Descriere: Cursul vizează aprofundarea cerințelor Regulamentului 1114/2023 (MiCAR) în domeniul cripto-activelor, cu focus asupra obiectivelor de reglementare menite să contracareze riscurile aferente. Cursul structurează cerințele de reglementare pe doi piloni: cerințe aferente emitenților și furnizorilor de servicii pe de o parte, repectiv cerințe în domeniul ofertelor publice de criptoactive. Prevenirea abuzului de piață ocupă, de asemenea, un loc aparte în dinamica seminarului.
Structura:
1. Concepte cheie, definiții, elemente fundamentale în domeniul criptoactivelor;
2. Riscurile induse the cripto active; rolul cadrului de reglementare în vederea contracarării lor;
3. Sfera de aplicare a reglementării, elemente specifice cripto activelor stabile;
4. Cerințe aferente ofertelor publice de criptoactive;
5. Cerințe de conformitate pentru furnizorii de servicii în domeniul cripto activelor;
6. Prevenirea abuzului de piață în domeniul cripto activelor;
7. Standardele de reglementare EBA în domeniul crypto activelor;
8. Termene de implementare.
Bibliografie:
1. The roadmap to regulation of crypto-assets: the introduction of MiCAR;
2. MiCAR: An Overview of Everything Important About the Crypto Regulatory Framework;
3. Regulation of E-Money and E-Money Tokens under MiCAR;
4. The Potential Impact of MiCAR Regulation on the Digital Asset M&A Market.
Anunț important!
Dorim să menționăm că tema MICA - Regulamentul european privind piețele de cripto-active a stârnit un interes deosebit. În urma discuțiilor, s-a convenit ca prezentarea să fie extinsă într-un program de 4 ore.
Pentru informații suplimentare, consultați programul extins: Legislația aferentă criptoactivelor: aspecte fundamentale.
MODUL V. Greenwashing - obiectiv european pentru piețele financiare
Lector: C.T., doctor în finanțe, lector internațional
Prezentare: limba română
Cui se adresează: Instituții financiare și companii de investiții, manageri de fonduri și investitori instituționali, emitenți de instrumente financiare sustenabile și companii listate, analişti de risc, consultanți în sustenabilitate și auditori, specialişti conformitate, investitori, inclusiv fondurile de pensii, gestionarii de active și investitorii individuali, sunt vizați pentru a fi protejați împotriva practicilor de greenwashing.
Descriere: Cursul vizează detalierea elementelor noi în domeniul prevenirii greenwashing/ riscul de spălare ecologică
Structura:
1. Riscul de spălare ecologică: definiții, aspecte generale, concept cheie;
2. Criterii de detectare și evaluare a riscului de spălare ecologică în raport cu spectrul criteriilor ESG;
3. Practici interzise în domeniul ESG: impact asupra riscului de spălare ecologică;
4. Cadrul legislativ: Directiva Greenwashing – obiective de reglementare, arii reglementate, impact asupra instituțiilor financiare și a pieței de capital;
5. Definirea unei politici de combatere a riscului de greenwashing: best practices. Aplicații și studii de caz.
Bibliografie:
1. What is greenwashing? What are its risks for companies? Greenomy, 2024;
2. Greenwashing: navigating the risks, The Harvard Law School Forum on Corporate Governance, 2024;
3. What is greenwashing and how can investors reduce it, Sustainalytics, 2024.
MODUL VI. Exercitiul ESA de mistery shopping privind comunicările de marketing sub MIFID II
Lector: Roxana Păunescu, Manager Departament Investigații Antifraudă, Anticorupție și Servicii Financiare/ Direcția Conformitate, Raiffeisen Bank România
Cui se adresează: Firme de investiții și instituții financiare, specialiști conformitate, consultanți în reglementare și conformitate, investitori și consumatori de servicii financiare.
Descriere: Autoritățile de supraveghere europeană au desfășurat o misiune de evaluare a modului de aplicare a cerințelor MIFID II în privința comunicărilor de marketing. Cursul prezintă principalele observații și recomandări pentru firmele de investiții.
Structura:
1. Întocmirea, aprobarea și revizuirea materialelor de marketing și publicitate;
2. Colaborarea cu terțe părți;
3. Păstrarea înregistrărilor și managementul reclamațiilor;
4. Conținutul materialelor de marketing și publicitate;
5. Prezentarea informațiilor privind sustenabilitatea.
Bibliografie:
1. ESMA - Final Report On the 2023 Common Supervisory Action and Mystery Shopping Exercise on marketing, ESMA35-335435667-5931, 23 mai 2024.
MODUL VII. Guvernanța de produse și sustenabilitate
Lector: Roxana Păunescu, Manager Departament Investigații Antifraudă, Anticorupție și Servicii Financiare/ Direcția Conformitate, Raiffeisen Bank România
Cui se adressează: Firme de investiții și consultanți financiari, producători și distribuitori de produse financiare, specialiști în conformitate și managementul riscului, investitori și clienți ai serviciilor de investiții.
Descriere: Firmele care oferă servicii de consultanță de investiții și servicii de administrare a portofoliilor de investiții au obligația de a integra factorii de sustenabilitate în serviciile furnizate. Prezentul curs sumarizează recomandările ESMA de evaluare a factorilor de sustenabilitate în furnizarea serviciilor de investiții.
Structura:
1. Definiția conceptului de "preferințe pentru sustenabilitate";
2. Adecvare și sustenabilitate;
3. Cerințe de guvernanță de produse sustenabile.
Bibliografie:
1. ESMA - Ghid cu privire la anumite aspecte ale cerințelor MiFID II privind adecvarea, 3 aprilie 2023;
2. ESMA - Ghid privind cerințele de guvernanță a produselor, ESMA35-43-3448, 03 august 2023;
3. ESMA - Call for evidence On the integration of sustainability preferences in the suitability assessment and product governance arrangements, ESMA35-43-3599,16 iunie 2023.
MODUL VIII. Serviciile de clearing reglementate prin EMIR 3
Lector: C.T., doctor în finanțe, lector internațional
Prezentare: limba română
Cui se adresează: analişti de risc, analişti de credit, auditori, specialişti conformitate, contabili, toate entitățile care participă la tranzacționarea instrumentelor derivate, inclusiv traderi, brokeri și alți actori, trebuie să respecte obligațiile impuse de EMIR 3, inclusiv raportarea tranzacțiilor către registrele de tranzacții și îndeplinirea cerințelor de marjă și gestionare a riscului.
Descriere: Acest modul explorează noutățile introduse de EMIR 3 în domeniul serviciilor de clearing pentru instrumentele financiare extrabursiere, punând accent pe măsurile care vizează creșterea rezilienței contrapărților centrale. Vor fi detaliate cerințele pentru menținerea unui cont activ necesar îndeplinirii obligației de clearing printr-o contraparte centrală din UE și metodologia de calcul a pragului de clearing, inclusiv excepțiile aplicabile contrapartidelor non-financiare. De asemenea, prezentarea va aborda regulile actualizate pentru validarea modelelor de calcul al marjei inițiale și va oferi o privire de ansamblu asupra instrumentelor financiare derivate reglementate de EMIR 3.
Structura. Modulul va aduce în prim plan noutățile introduse prin EMIR 3 în domeniul:
1. Creșterii rezilienței contrapărților centrale;
2. Cerinței de menținere a unui cont activ în vederea îndeplinirii cerinței de clearing a unui număr minim de tranzacții derivate printr-o contraparte centrală din UE;
3. Metodologiei de calcul al pragului de clearing și a exceptării contrapartidelor non-financiare;
4. Regulilor pentru validarea modelelor de calcul a marjei inițiale;
5. Instrumentelor financiare derivate.
Bibliografie:
1. Emir 3.0. Ten-things-you-need-to-know, Norton Rose Fulbright.
Modul IX-X. Active digitale (partea I-II)
Lector: Adrian Codirlașu, CFA, doctor în finanțe internaționale
Cui se adresează: BVB, Depozitarul Central, Instituții de credit, SAI, SIF, SSIF
Descriere. Prezentarea "Active digitale" are ca scop oferirea unei introduceri complete în tehnologia blockchain și investițiile în active digitale. Scopul principal este de a explora aplicațiile financiare ale blockchain-ului, de a defini această clasă de active și de a detalia modalitățile de investiție, inclusiv sursele de risc, randamentele și strategiile de diversificare. În cadrul prezentării, participanții vor avea ocazia să identifice, să analizeze și să ilustreze, prin exemple practice, aspectele esențiale legate de această temă.
Aceste 2 module echipează participanții cu cunoștințele necesare pentru a înțelege și investi cu succes în active digitale, combinând abordări teoretice cu exemple practice pentru o învățare completă și aplicabilă.
Structura: Cursul "Active digitale" oferă o explorare cuprinzătoare a tehnologiei blockchain și a investițiilor în active digitale, acoperind o gamă largă de subiecte esențiale pentru înțelegerea acestui domeniu inovator. Tematica abordată de lector include următoarele puncte cheie:
1. Tehnologia blockchain
• a. Introducerea în blockchain: Explicarea conceptelor de bază ale blockchain-ului, cum ar fi lanțurile de blocuri, descentralizarea și consensul
• b. Funcționarea blockchain-ului: Descrierea modului în care tranzacțiile sunt înregistrate și validate într-un blockchain, inclusiv rolul nodurilor și al minerilor
• c. Tipuri de blockchain: Diferențierea între blockchain-urile publice, private și hibride, și exemple de aplicații pentru fiecare tip
2. Proof of Work vs. Proof of Stake
• a. Proof of Work (PoW): Explicarea mecanismului de consens PoW, utilizat de Bitcoin și alte criptomonede, incluzând mineritul și securitatea rețelei
• b. Proof of Stake (PoS): Descrierea mecanismului PoS, utilizat de Ethereum 2.0 și alte criptomonede, incluzând staking-ul și eficiența energetică
• c. Compararea PoW și PoS: Avantaje și dezavantaje ale fiecărui mecanism, impactul asupra securității, scalabilității și sustenabilității
3. Tipuri de active digitale
• a. Criptomonede: Definirea criptomonedelor și a rolului lor în economia digitală
• b. Tokenuri: Explicarea tokenurilor de utilitate și a celor de securitate
• c. NFT-uri (Non-Fungible Tokens): Descrierea NFT-urilor și a aplicațiilor lor în arta digitală, jocuri și alte domenii
4. Caracteristicile investiționale ale activelor digitale
• a. Volatilitatea: Discutarea volatilității prețurilor activelor digitale și impactul acesteia asupra investițiilor
• b. Lichiditatea: Analiza lichidității pieței și importanța acesteia pentru investitori
• c. Randament: Evaluarea potențialului de randament al investițiilor în active digitale
5. Forme de investiții în activele digitale
• a. Achiziționarea directă: Metode de cumpărare a criptomonedelor și a altor active digitale
• b. Staking și yield farming: Explicarea metodelor de a obține venituri pasive prin staking și yield farming
• c. Investiții în companii blockchain: Achiziționarea de acțiuni în companii care dezvoltă tehnologii blockchain
6. Piețe de tranzacționare
• a. Exchange-uri centralizate (CEX): Descrierea platformelor centralizate de tranzacționare, cum ar fi Binance și Coinbase
• b. Exchange-uri descentralizate (DEX): Explicarea platformelor descentralizate de tranzacționare, cum ar fi Uniswap și PancakeSwap
• c. Custodie și securitate: Metode de păstrare în siguranță a activelor digitale și gestionarea riscurilor de securitate
7. Riscuri implicate de investițiile în active digitale
• a. Riscuri de piață: Volatilitatea prețurilor și impactul reglementărilor
• b. Riscuri tehnologice: Vulnerabilități de securitate și atacuri cibernetice
• c. Riscuri legale: Provocări legate de conformitatea cu reglementările și statutul legal al activelor digitale
8. Metode de evaluare a activelor digitale
• a. Analiza fundamentală: Evaluarea valorii intrinseci a unui activ digital pe baza utilității, adopției și tehnologiei
• b. Analiza tehnică: Utilizarea graficelor și a indicatorilor tehnici pentru a prevedea mișcările prețurilor
• c. Indicatori specifici blockchain: Analiza metricilor on-chain, cum ar fi rata hash, numărul de tranzacții și activitatea adreselor
9. Monede digitale emise de băncile centrale (CBDC)
• a. Definirea CBDC: Explicarea conceptului de monedă digitală emisă de băncile centrale
• b. Impactul CBDC: Analiza modului în care CBDC-urile ar putea influența sistemul financiar global
• c. Studii de caz: Examinarea inițiativelor de CBDC din diverse țări, cum ar fi yuanul digital al Chinei și e-krona Suediei.
Bibliografie:
1. Blockchain Basics: A Non-Technical Introduction in 25 Steps, de Daniel Dresche;
2. Mastering Blockchain: Unlocking the Power of Cryptocurrencies, Smart Contracts, and Decentralized Applications, de Imran Bashi;
3. Cryptoassets: The Innovative Investor’s Guide to Bitcoin and Beyond, de Chris Burniske și Jack Tata;
4. Digital Gold: Bitcoin and the Inside Story of the Misfits and Millionaires Trying to Reinvent Money, de Nathaniel Poppe;
5. The Bitcoin Standard: The Decentralized Alternative to Central Banking, de Saifedean Ammou.
MODUL XI. Regimul fiscal aferent veniturilor obținute din tranzacționarea instrumentelor financiare.
Lector: Mura Petru-Ovidiu, doctor în finanțe
Cui se adresează: Firme de investiții și intermediari financiari, investitori individuali și instituționali, consilieri financiari și consultanți fiscali, contabili și auditori.
Descriere: Veniturile din investiții obținute de contribuabilii persoane fizice reprezintă o categorie distinctă din punct de vedere al impozitării, fiind reglementată de Titlul IV (impozitul pe venit) din legea 227/2015 privind Codul fiscal. Din această categorie fac parte și veniturile din tranzacționarea instrumentelor financiare/titlurilor de valoare, inclusiv derivate financiare, alături de veniturile din dividende, dobânzi, lichidarea unei persoane juridice și aur de investiții.
Începând cu anul 2023, impozitarea veniturilor obținute de persoanele fizice din transferul titlurilor de valoare prin intermediul brokerilor înregistrați fiscal în România s-a simplificat semnificativ, iar cota de impozitare s-a redus de la 10% la 1% sau 3%, în funcție de durata deținerii activelor. Acest aspect este de maximă importanță nu doar pentru contribuabili, ci și pentru intermediarii financiari rezidenți fiscal în România, datorită obligației acestora de a calcula, reține, declara și vira la bugetul statului impozitele datorate.
În prezent, intermediarii sunt obligați să pună la dispoziția clienților o fișă de portofoliu de unde reiese câștigul net/pierderea netă anuală. Dacă din fișa de portofoliu rezultă o pierdere, există posibilitatea de a o compensa cu un câștig (pierderea se reportează), în anumite condiții. Declarația Unică se completează și se depune doar atunci când câștigul a fost realizat prin vânzarea instrumentului financiar/închiderea poziției (eveniment fiscal), chiar dacă banii nu au fost retrași din contul brokerului.
Dividendele pot fi obținute din acțiuni și ETF-uri cu deținere din România sau din străinătate. Impozitul pe dividende în România este de 8%. Veniturile din dividende sunt impozabile atât în țara de rezidență fiscală a beneficiarului, cât și în cea a emitentului, deci trebuie studiate posibilitățile de evitare a dublei impuneri.
Veniturile din dobânzi și lichidarea unei persoane juridice sunt impozitate la sursă, prin reținerea de către plătitorul veniturilor a unui impozit în cotă de 10% din suma acestora, respectiv din venitul impozabil din lichidare, impozitul fiind final. Totuși, trebuie menționat că veniturile realizate din deținerea și transferul instrumentelor financiare care atestă datoria publică a statului, precum și a unităților administrativ-teritoriale, indiferent de piața/locul de tranzacționare unde are loc operațiunea, sunt scutite de impozit.
Cu privire la contribuțiile sociale datorate pentru aceste venituri, precizăm faptul că se datorează doar CASS, nu și CAS, în anumite condiții. Cea mai importantă condiție este cea privitoare la cuantumul veniturilor realizate din investiții, care se compară (împreună cu alte categorii de venit obținute de contribuabil) cu un plafon egal cu 6, 12 sau 24 de salarii minime brute.
Declarația unică cuprinde două capitole: Capitolul I dedicat veniturilor realizate și impozitului datorat pentru anul anterior și Capitolul II, dedicat veniturilor estimate a se realiza în anul în curs, precum și impozitului și contribuțiilor sociale estimate. Declarația se completează offline și se depune online, din Spațiul Privat Virtual (ANAF).
Structura:
1. Definirea veniturilor din investiții
2. Venituri neimpozabile
3. Tehnica de impozitare
3.1. Impozitul pe dividende
3.2. Impozitul pe veniturile din dobânzi
3.3. Impozitul pe veniturile din lichidarea unei persoane juridice
3.4. Impozitul pe câștigurile din transferul titlurilor de valoare, din orice alte operațiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum și din transferul aurului de investiții
4. Contribuții sociale
5. Obligații declarative și plata impozitului
6. Studii de caz
Bibliografie:
1. Legea 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/legislatie/Cod_fiscal_norme_11022020.htm#A91;
2. Ghid ANAF cu privire la impozitarea veniturilor din investiții: https://static.anaf.ro/static/10/Brasov/Brasov/Ven_invest.pdf
3. Broșură privind tratamentul fiscal al veniturilor realizate de persoanele fizice din transferul de monedă virtuală;
4. Broșură privind tratamentul fiscal al veniturilor realizate de persoanele fizice din tranzacționarea jetoanelor nefungibile (NFT, după termenul englezesc non-fungible token);
5. https://www.ey.com/ro_ro/tax-alerts/tax-alert-210
6. Legea nr. 142/ 2022 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/ 2015 privind Codul fiscal: https://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/255605
7. https://static.anaf.ro/static/10/Galati/Vrancea/Imp-venit-invest-cu-2023.pdf
8. https://urbanizehub.ro/wp-content/uploads/2022/05/GHID_Impozitarea-veniturilor-din-investitii_2022.pdf
9. https://www.brdam.ro/assets/pdf/Ghid-completare-si-depunere-declaratie-unica.pdf.
MODUL XII. Actualizări privind prevenire și combatere a spălării banilor și a finanțării terorismului pentru funcții de conducere
Lector: Radu Ion, ICA, expert conformitate
Cui se adressează: Personal conducere executivă/conducere superioară care coordonează sau are responsabilități directe în domeniul SB/FT, alte funcții de conducere din zone vanzarilor, operațională și de administrare a riscurilor
Descriere: Tematica pune accent pe evoluțiile relevante pe plan național și internațional în ceea ce privește administrarea riscurilor de SB/FT și schimbările produse în cadrul de reglementare din perioada Septembrie 2023- Octombrie 2024.
Structura:
1. Identificarea și evaluarea riscurilor;
2. Indicatori de suspiciune și tipologii de spălare a banilor;
3. Raportarea tranzacțiilor;
4. Răspunderi și sancțiuni;
5. Sancțiunile internaționale;
6. Exemple și studii de caz.
Bibliografie:
1. Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și fi-nanțării terorismului;
2. Regulamentul nr. 13/2019 privind instituirea măsurilor de prevenire și com-batere a spălării banilor și a finanțării terorismului prin intermediul sectoarelor financiare supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiară;
3. Regulamentul nr. 25/2020 privind supravegherea punerii în aplicare a sancțiunilor internaționale de către Autoritatea de Supraveghere Financiară și entitățile reglementate de aceasta;
4. Ghidurile EBA privind factorii de risk;
- 4.1. Ghid EBA/GL/2021/02;
- 4.2.Ghid EBA/GL/2023/03;
- 4.3.Ghid EBA/GL/2023/04.
5. Actualizările privind riscul geografic: Regulamentului nr.1675/2016 prin iden-tificarea țărilor terțe cu un grad ridicat de risc care au deficiențe strategice; Actualizări privind lista UE a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale; Țările cu deficiențe strategice în ceea ce privește regimurile AML/CFT identif-icate de FATF;
6. Opiniile și evaluările de risc emise de autoritățile de supraveghere Europene și Comisia Europeană;
7. Rapoarte anuale de activitate ale autorităților relevante.
Modul XIII. Actualizări privind prevenire și combatere a spălării banilor și a finanțării terorismului pentru funcții de execuție
Lector: Radu Ion, ICA, expert conformitate
Cui se adressează: funcții de execuție cu responsabilități în domeniul SB/FT, personalul din vanzari, zonele operaționale și de administrare a riscurilor.
Descriere: Tematica pune accent pe evoluțiile relevante pe plan național și internațional în ceea ce privește administrarea riscurilor de SB/FT și schimbările produse în cadrul de reglementare din perioada Septembrie 2023- Octombrie 2024.
Structura:
1. Identificarea și evaluarea riscurilor;
2. Indicatori de suspiciune și tipologii de spălare a banilor;
3. Raportarea tranzacțiilor;
4. Răspunderi și sancțiuni;
5. Sancțiunile internaționale;
6. Exemple și studii de caz.
Bibliografie:
1. Legea nr.129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și fi-nanțării terorismului;
2. Regulamentul nr. 13/2019 privind instituirea măsurilor de prevenire și com-batere a spălării banilor și a finanțării terorismului prin intermediul sectoarelor financiare supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiară;
3. Regulamentul nr. 25/2020 privind supravegherea punerii în aplicare a sancțiunilor internaționale de către Autoritatea de Supraveghere Financiară și entitățile reglementate de aceasta;
4. Ghidurile EBA privind factorii de risk;
- 4.1. Ghid EBA/GL/2021/02;
- 4.2. Ghid EBA/GL/2023/03;
- 4.3. Ghid EBA/GL/2023/04.
5. Actualizările privind riscul geografic: Regulamentului nr.1675/2016 prin iden-tificarea țărilor terțe cu un grad ridicat de risc care au deficiențe strategice; Actualizări privind lista UE a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale; Țările cu deficiențe strategice în ceea ce privește regimurile AML/CFT identif-icate de FATF;
6. Opiniile și evaluările de risc emise de autoritățile de supraveghere Europene și Comisia Europeană;
7. Rapoarte anuale de activitate ale autorităților relevante.
MODUL XIV. Cadrul de gestionare a riscurilor prin intermediul contrapărții centrale
Lector: Iulius Postolache - Director Risc, CCP.RO
Cui se adresează: Persoane implicate în activitatea de administrare a riscului și/sau tranzacționare cu produse derivate din piața de capital și piața de energie electrică.
Descriere: Prezentarea trece în revistă principalele elemente constitutive ale Cadrului de Administrare a Riscului la nivelul CCP.RO. Sunt urmărite, printre altele, elementele de guvernanță și control dedicate funcției de administrare a riscului dar și detalii privind modul de implementare al cadrului de administrare a riscurilor generale (aplicabil majorității instituțiilor financiare). O atenție deosebită este acordată, în final, cadrului de administrare a riscurilor specifice unui CCP (sistem de marje și fonduri de garantare, testarea modelelor și modul de gestionare a unui eveniment de neîndeplinire a obligațiilor de plată).
Structura:
1. Cadrul de Administrare a Riscului
• 1.1. Structura de Guvernanță și Control a Riscului
• 1.1.1. Conceptul celor “Trei linii de apărare”
• 1.1.2. Funcția de Administrare a Riscului
• 1.1.3. Comitetele de Risc (Intern și Extern)
• 1.2. Cadrul de reglementare internă
• 1.3. Continuitatea Activității și Redresare
2. Administrarea Riscurilor Generale
• 2.1. Elementele constitutive ale Cadrului General de Administrare a Riscului
• 2.2. Cerințe de capital
3. Administrarea Riscurilor Specifice
• 3.1. Principalii Piloni
• 3.1.1. Sistemul de Cerințe de Participare aplicabil Membrilor Compensatori
• 3.1.2. Sistemul de Marje
• 3.1.3. Sistemul de Fonduri de Garantare și Ordinea Utilizării Resurselor
• 3.2. Testarea modelelor și a sistemelor folosite
• 3.3. Ordinea utilizării resurselor în situații de neîndeplinire a obligațiilor de plată (Default Waterfall).
Bibliografie:
1. Regulamentul (UE) nr. 648/2012 (EMIR);
2. Regulamentul delegat (UE) nr. 152/2013;
3. Regulamentul delegat (UE) nr. 153/2013.
MODUL XV. Funcționarea prudențială a firmelor de investiții
Lector: Roxana Păunescu, Manager Departament Investigații Antifraudă, Anticorupție și Servicii Financiare/ Direcția Conformitate, Raiffeisen Bank România
Cui se adressează: Firme de investiții, specialiști în conformitate, managementul riscului și funcții prudențiale din cadrul firmelor de investiții, Investitori și acționari ai firmelor de investiții, consultanți și avocați specializați în reglementări financiare.
Descriere: Cadrul legal de funcționare al firmelor de investiții definește reguli adaptate la mărimea, activitățile și complexitatea serviciilor și instrumentelor financiare oferite de firma de investiții. Prezentul cadru de funcționare este revizuit de Comisia Europeană care propune o serie de modificări a organizării prudențiale.
Structura:
1. Categorii de societăți de investiții
2. Condiții de calificare a intermediarilor ca fiirme mici, neconectate
3. Adecvarea capitalurilor proprii
4. Cerințe de lichiditate
5. Expunerea intermediarilor la investiții în cripto-monede
6. Politici de remunerare
7. Factori ESG.
Bibliografie:
1. EBA-ESMA discussion paper on the commission call for advice on the in-vestment firms prudential framework, EBA/DP/2024/01, 3 iunie 2024.
MODUL XVI. Cadru macroeconomic internațional și intern. Evaluări bursiere pe piețele internaționale și la București
Lector: Cristian Tudorescu, expert piața de capital
Cui se adressează:
1. Funcții de execuție (POIC/ PIFC/ CIF);
2. SSIF/ SIF/ SAI/ Instituții de credit;
3. Investitori persoane fizice.
Descriere: Noi tendințe în cadrul de guvernanță corporativă în domeniul investițiilor
Structura:
1. Context macroeconomic SUA, Europa, România 2024, perspective 2025
2. Evaluare bursieră acțiuni SUA și acțiuni Bursa de Valori București;
3. Studii de caz companii Bursa de Valori București. Oportunități și riscuri.
Bibliografie:
1. Christopher Mayer - 100 Baggers: Stocks That Return 100-to-1 and How To Find Them (2015);
2. Scott Galloway - The Four: The Hidden DNA of Amazon, Apple, Facebook, and Google (2017);
3. Aswath Damodaran - Security Analysis for Investment and Corporate Finance (1994).
Modul XVII. GDPR în 2024: Sancțiuni Relevante, Provocări și Direcții de Dezvoltare
Lector: Ploeșteanu Nicolae-Dragoș, Doctor în drept, conferențiar universitar la Universitatea „Petru Maior” din Târgu Mureș
Invitat: Fărcaș Darius, expert GDPR
Cui se adresează:
1. Funcții de execuție(POIC/PIFC/CIF/ADRI);
2. SSIF/ SIF/ SAI/ Instituții de credit.
Descriere: Această dezbatere pune accent pe sancțiunile relevante, provocările actuale și direcțiile de dezvoltare viitoare. Vom analiza cazuri recente de sancțiuni aplicate pentru încălcarea GDPR, evidențiind lecțiile învățate și tendințele emergente în aplicarea legii. Dezbaterea va aborda provocările întâmpinate de organizații în conformarea cu GDPR, inclusiv dificultățile legate de gestionarea datelor transfrontaliere, protecția datelor în contextul noilor tehnologii, și echilibrarea conformității cu inovația digitală. În final, vom explora direcțiile de dezvoltare ale regulamentului, discutând potențiale ajustări legislative, inițiative pentru îmbunătățirea aplicării și noi strategii de protecție a datelor personale în era digitală. Această temă este esențială pentru a înțelege impactul continuu al GDPR și pentru a identifica soluții proactive la provocările contemporane.
Structura:
1. Sancțiuni Relevante în 2024;
2. Provocări actuale în implementarea GDPR;
3. Direcții de dezvoltare și viitorul GDPR;
4. Concluzii și recomandări.
Bibliografie:
1. Regulamentul General privind Protecția Datelor (GDPR);
2. Rapoartele de activitate ale ANSPDCP;
3. Anuarul sancțiunilor GDPR.
MODUL XVIII. Optimizarea ciclului de decontare prin Depozitarul Central: Propuneri Europene și Operațiuni Post-Tranzacționare
Lector: Dragoș Bosînceanu, Coordonator Compartiment Conformitate & Control Intern Depozitarul Central SA
Invitat: Lavinia Elena Gheorghe, Avocat
Descriere: Regulamentul (UE) 2023/2845, adoptat pe 13 decembrie 2023, aduce modificări importante la Regulamentul (UE) nr. 909/2014 privind disciplina de decontare, cooperarea în supraveghere și cerințele pentru depozitarii centrali de valori mobiliare. Acesta impune măsuri suplimentare pentru a îmbunătăți eficiența decontărilor și pentru a face piețele financiare europene mai sigure și mai eficiente. Regulamentul (UE) 2023/2845 a intrat în vigoare pe 16 ianuarie 2024, iar aplicarea sa parțială a început la 1 mai 2024.
Modul XIX - Emitenții listați: standarde noi în materie de raportare, procesare a acțiunilor corporative și componență consiliu
Lector: Narcisa Oprea, Avocat Schoenherr și Asociații
Cui se adresează:
1. SIF-uri, Fonduri de investiții, Depozitarul Central, Bursa de Valori București
Descriere: Consecvent cu ideea de simplificare a legislației, ASF a susținut o serie de modificări binevenite care vor aduce o procesare mai rapidă a acțiunilor corporative; acest demers este benefic atât pentru emitenți, investitori, cât și pentru intermediari. Prin aceleași propuneri de modificare a Legii 24/2017 privind emitenții de instrumente financiare și operațiunile de piață, sunt transpuse în legislația națională cerințele europene în materie de raportare privind durabilitatea și consolidarea echilibrului de gen.
Structura:
1. Procedura de înregistrare a modificărilor de capital social;
2. Modificări ale cerințelor de raportare aplicabile emitenților;
3. Consolidarea echilibrului de gen;
4. Raportare privind durabilitatea.
Bibliografie:
1. Propuneri de modificare a Legii nr. 24/2017 privind emitenții de instrumente financiare și operațiuni de piață;
2. Directiva (UE) 2022/2381 a Parlamentului European și a Consiliului din 23 noiembrie 2022 privind consolidarea echilibrului de gen în rândul administratorilor societăților cotate la bursă și măsuri conexe, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 315 din 07 decembrie 2022;
3. Directiva (UE) 2022/2464 a Parlamentului European și a Consiliului din 14 decembrie 2022 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 537/2014, a Directivei 2004/109/CE, a Directivei 2006/43/CE și a Directivei 2013/34/UE în ceea ce privește raportarea privind durabilitatea de către întreprinderi, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 322 din 16 decembrie 2022.
Modul XX. Implicațiile modificărilor legislative trecute și viitoare pentru UCITS și FIA
Lector: Horia Gustă, Președinte Asociația Administratorilor de Fonduri, Director CASS SAI Muntenia Invest
Cui se adressează: reprezentanți SAI/ AFIA și bănci depozitare;
Descriere: Prezentarea explorează impactul schimbărilor legislative asupra Organismelor de Plasament Colectiv în Valori Mobiliare (UCITS) și Fondurilor de Investiții Alternative (FIA). Acesta subliniază importanța unei implementări minuțioase a noilor reglementări și alinierea la standardele europene, evidențiind necesitatea de adaptare constantă în fața schimbărilor legislative.
Temele principale includ: necesitatea pregătirii și conformității la noile cerințe legislative, reglementările europene pentru emitenți și cum acestea afectează piețele de capital, implementarea conturilor globale de distribuție pentru fondurile de investiții, și aspecte specifice legate de investitorii semiprofesionali. De asemenea, se discută cerințele de raportare trimestrială pentru emitenți, rolul crucial al băncilor depozitare în securizarea fondurilor și respectarea cerințelor legislative, precum și implicațiile Directivei privind reziliența operațională digitală (DORA), care vizează întărirea securității cibernetice și rezilienței operaționale a entităților financiare.
În ansamblu, materialul oferă o analiză cuprinzătoare a provocărilor și oportunităților generate de schimbările legislative, ghidând entitățile financiare în procesul de adaptare la un mediu legislativ dinamic și complex.
Structura:
1. Pregătirea și implementarea modificărilor legislative;
2. Alinierea la reglementările europene pentru emitenți;
3. Contul global de distribuție fonduri de investiții;
4. Investitorii semiprofesionali,
5. Raportul trimestrial pentru emitenți;
6. Rolul băncii depozitare;
7. Digital Operational Resilience Act (DORA).
Bibliografie:
• Ordonanţa de urgenţă nr. 71/2024 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru stabilirea unor măsuri de prevenire şi combatere a publicităţii şi a tehnicilor agresive de comunicare practicate de entităţile care nu sunt înscrise în Registrul Autorităţii de Supraveghere Financiară;
• Regulamentul nr. 7/2024 pentru modificarea şi completarea Regulamentului Au-torităţii de Supraveghere Financiară nr. 7/2020 privind autorizarea şi funcţionarea fondurilor de investiţii alternative;
• Ordinul ASPAAS nr. 123/2022 privind componenţa Comitetului de audit, modifi-cat prin Ordinul 392/2022;
• Proiect de lege de modificare și/sau completare a O.U.G nr. 32/2012, a Legii nr. 74/2015 și a Legii nr.243/2019 (Ecosistem ), ASF- program de activități 2024;
• Legea nr. 24/2017 privind emitenţii de instrumente financiare şi operaţiuni de piaţă (prezent si viitor);
• Regulament ASF 5/2018 - privind emitenţii de instrumente financiare şi operaţi-uni de piaţă;
• Codul de Guvernantă Corporativă al Bursei de Valori București;
• Regulamentul ASF 4/2021 privind activitatea de control desfăşurată de către Au-toritatea de Supraveghere Financiară;
• Regulamentul (UE) 2022/2554 privind reziliența operațională digitală a sec-torului financiar și de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 909/2014 și (UE) 2016/1011;
• Norma nr. 19/2024 pentru modificarea şi completarea Normei Autorităţii de Su-praveghere Financiară nr. 13/2019 privind cadrul unitar de desfăşurare a audi-tului statutar la entităţile autorizate, reglementate şi supravegheate de către Au-toritatea de Supraveghere Financiară;
MODUL XXI. Raportul ESMA 2024 de monitorizare a riscurilor aferente piețelor financiare
Lector: C.T., doctor în finanțe
Invitat: Bente Castro Campos, doctor, Universitatea Justus Liebig Giessen
Prezentare: limba engleză
Cui se adresează: Manageri de fonduri și investitori instituționali, firme de investiții, bănci și alte instituții financiare, consultanți financiari și analiști de piață, specialiști în conformitate și managementul riscului.
Descriere: Această prezentare oferă o analiză detaliată a raportului ESMA 2024, care monitorizează riscurile din piețele financiare europene. Se va discuta situația actuală a riscurilor, evidențiind factorii care influențează stabilitatea piețelor. Prezentarea va acoperi evoluțiile recente în activitățile de management al activelor, inclusiv tendințele și provocările întâlnite. De asemenea, va explora dinamica inovației financiare, subliniind impactul tehnologiilor emergente și al noilor produse financiare. În final, va fi analizată evoluția indicatorilor de sustenabilitate financiară, evidențiind importanța acestora în evaluarea riscurilor pe termen lung.
Structura:
1. Situația actuală a riscurilor în cadrul piețelor financiare;
2. Evoluții în cadrul activităților de management al activelor;
3. Dinamici în domeniul inovației financiare;
4. Evoluția indicatorilor de sustenabilitate financiară.
Bibliografie:
• ESMA Report on Trends, Risks and Vulnerabilities, 2024, No1, 31.01.2024;
• ESMA Report on Trends, Risks and Vulnerabilities, 2024, No2, 29.08.2024.
Modul XXII. DORA - Reziliența digitală europeană a sistemului financiar
Lector: Adrian Codirlașu, CFA, Doctor în finanțe internaționale
Cui se adresează. Acest modul este destinat în special personalului din sectorul financiar cu roluri de conducere și responsabilități legate de securitatea cibernetică și riscurile digitale. Publicul țintă include:
• Conducerea executivă și superioară – cei care sunt implicați în dezvoltarea și implementarea strategiilor de reziliență digitală și gestionarea riscurilor operaționale;
• Manageri IT și responsabili cu securitatea cibernetică – pentru a înțelege cerințele DORA și cum să implementeze măsuri de protecție adecvate în cadrul infrastructurilor IT și comunicații;
• Specialiști în risc și conformitate – care trebuie să fie la curent cu cerințele de raportare a incidentelor și testare a rezilienței pentru a asigura conformitatea cu legislația europeană;
• Responsabili cu managementul relațiilor cu terții – deoarece DORA impune standarde de gestionare a relațiilor cu furnizorii externi, inclusiv cerințe de monitorizare și evaluare a riscurilor provenite din colaborarea cu aceștia.
Această audiență asigură că instituțiile financiare înțeleg și aplică eficient prevederile DORA pentru a susține un nivel ridicat de reziliență digitală în întregul sistem financiar.
Descriere: Regulamentul DORA (Digital Operational Resilience Act) este o inițiativă a Uniunii Europene, parte a pachetului de legislație privind reziliența digitală, care vizează consolidarea rezilienței digitale a sectorului financiar european. Acesta este un element central în cadrul eforturilor UE de a îmbunătăți securitatea cibernetică și de a reduce riscurile operaționale digitale la care sunt expuse instituțiile financiare.
Structura:
1. Care sunt principalele prevederi ale regulamentului DORA;
2. Gestionarea riscului privind tehnologia informației și comunicațiilor;
3. Cadrul de guvernanță,
4. Raportarea incidentelor,
5. Testarea rezilienței operaționale;
6. Strategia gestionării relației cu terții.
Bibliografie:
1. Regulamentul (UE) 2022/2554 privind reziliența operațională digitală a sectorului financiar și de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 909/2014 și (UE) 2016/1011;
2. Directiva NIS2 (Network and Information Security Directive 2);
3. Regulamentul MiCA (Markets in Crypto-assets Regulation).
Legislație ( Click pentru detalii )
Reglementările în domeniul formării profesionale continue
Regulamentul A.S.F./B.N.R. nr.14/7/2018 privind prestarea de servicii și activități de investiții în numele societăților de servicii de investiții financiare și al instituțiilor de credit
Art. 31. - (1) Formarea continuă minimă a unei persoane fizice care prestează serviciul de investiții prevăzut la pct. 5 din Secțiunea A din anexa nr. 1 la Legea nr. 126/2018, trebuie să fie de 15 ore anual, trebuie să aibă în vedere elementele prevăzute la art. 30 alin. (3) după caz, se poate realiza la distanță și trebuie să fie asigurată de unul din următoarele:
a) un organism de formare profesională atestat de A.S.F. conform Regulamentului nr. 28/2020 privind formarea, pregătirea și perfecționarea profesională pe piața de capital cu condiția ca persoana fizică să nu își desfășoare activitatea în numele unei instituții de credit în legătură cu instrumente financiare prevăzute la art. 2 alin. (3) din Legea nr. 126/2018;
b) un organism de formare profesională recunoscut de B.N.R., conform Ordinului B.N.R. nr. 6/2019 privind stabilirea cerințelor pentru recunoașterea organismelor de formare profesională în domeniul Legii nr. 126/2018 privind piețele de instrumente financiare, dacă persoana fizică își desfășoară activitatea în numele unei instituții de credit în legătură cu instrumente financiare prevăzute la art. 2 alin. (3) din Legea nr. 126/2018;
Regulamentul A.S.F. nr. 28/2020 privind formarea, pregătirea și perfecționarea profesională pe piața de capital
Art. 7. – (1) OFP organizează programele de formare/pregătire și perfecționare profesională pentru:
a) ofițerul de conformitate/persoana care îndeplinește funcția de conformitate;
b) persoana care îndeplinește funcția de administrare a riscului;
c) persoana fizică consultant de investiții;
d) persoana fizică ce prestează serviciul de investiții prevăzut la pct. 5 din secțiunea A din anexa nr. 1 la Legea nr. 126/2018 privind piețele de instrumente financiare, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 126/2018;
e) persoana care oferă informații privind instrumentele financiare, serviciile de investiții sau servicii auxiliare, în conformitate cu prevederile art. 87 alin. (1) din Legea nr.126/2018;
f) conducerea superioară din cadrul entităților autorizate, reglementate și supravegheate de A.S.F. care își desfășoară activitatea pe piața de capital.
Art. 26. – Persoanele fizice care sunt autorizate de A.S.F. în mai multe calități dintre cele menționate la art. 7 alin. (1), au obligația de a urma un program de cel puțin 15 ore de pregătire și perfecționare profesională continuă, cu o periodicitate de 12 luni, începând cu anul următor celui în cursul căruia au obținut prima autorizație într-una dintre aceaste calități.
Art. 27. – Persoanele fizice care dețin funcții în conducerea superioară în cadrul entităților autorizate, reglementate și supravegheate de A.S.F., au obligația de a urma un program de cel puțin 10 ore de pregătire și perfecționare profesională continuă, cu o periodicitate de 12 luni, începând cu anul următor celui în cursul căruia au fost autorizați în această calitate.
conține o serie de precizări privind scopurile și formele de organizare a formării profesionale continue a angajaților (art. 192-210): în funcție de numărul total al angajaților, angajatorii au obligația să asigure participarea periodică la programe de formare profesională pentru toti salariații (cu asigurarea cheltuielilor de participare în cazul în care inițiativa participării le aparține) și obligația de a elabora și aplica anual planuri de formare profesională.
Detalii suplimentare ( Click pentru detalii )
Documente necesare înscrierii
Pentru a participa la acest program, urmează pașii de mai jos:
1. Completează și pregătește următoarele documente:
- 1a. Formular de înscriere persoană juridică (PDF) / (WORD) sau
- 1b. Formular de înscriere persoană fizică (doar dacă plata este efectuată de persoana fizică) (PDF);
- 2. Copie act de identitate;
- 3. Dovada achitării tarifului de înscriere la curs (copie ordin de plată bancar sau extras de cont care dovedește efectuarea plății).
2. Încarcă documentele în aplicația www.cursuribursa.ro, în contul tău de client sau transmite-le pe adresa de e-mail: office@cursuribursa.ro ;
3. Noi îți vom trimite pe email confirmarea înscrierii, precum și toate detaliile cu privire la acest program de pregătire și formare profesională.
Data limită înscriere:
Cu cinci zile lucrătoare înainte de începerea programului, în limita locurilor disponibile.
Tarif: 750 RON+TVA/participant
Plata se va efectua în contul Banca Transilvania S.A. - Sucursala Sibiu, CUI RO31725262:
- IBAN (RON): RO02BTRLRONCRT0503278301
- IBAN (EUR): RO49BTRLEURCRT0503278301
Durata programului
Programul „Pregătire și perfecționare profesională continuă pentru funcții de conducere” se desfășoară în perioada 22.11.2024 - 20.12.2024, cu durata a 45 ore.
Scurtă prezentare a desfășurării programului
- Acces la Conținut: Toate resursele educaționale vor fi disponibile pe platforma de client Cursuribursa și prin aplicația Anymeeting. Pentru reascultarea sesiunilor offline, nu este necesară descărcarea acestora. Întregul program va fi accesibil în contul dumneavoastră de client pe cursuribursa.ro, fără limită de timp, atât timp cât informațiile sunt relevante și actuale.
- Monitorizarea Prezenței: Monitorizarea prezenței participanților se va face până la data de 20 decembrie 2024. Asigurați-vă că ați completat cerințele necesare în acest interval pentru a putea primi certificatul.
- Formular de Evaluare: Formularul este accesibil 24/7 și poate fi completat de câte ori doriți pe parcursul programului. Dacă întâmpinați probleme de conectare, vizualizare a materialelor live/offline sau afișarea prezenței, vă rugăm să completați acest formular. De asemenea, vă încurajăm să ne transmiteți observații privind desfășurarea programului sau să adresați un mesaj direct lectorului. Opiniile și sugestiile dumneavoastră sunt esențiale pentru îmbunătățirea experienței și calității programelor noastre. Puteți accesa formularul de evaluare AICI.
Certificat de participare
Certificatul de participare la programul cu titlul "Pregătire și perfecționare profesională continuă pentru funcții de conducere", se eliberează conform Regulamentului A.S.F. nr.28/2020, cu minim 10 ore de pregătire și perfecționare profesională continuă, însumate din vizualizarea tematicii obligatorii.
Regului privind desfășurarea programelor de formare/pregătire și perfecționare profesională
Pentru mai multe detalii, ne poți contacta la oricare dintre numerele de telefon 0369-404.124/ 0771-261.036 sau ne poți scrie pe adresa de e-mail: office@cursuribursa.ro