Managementul conformității și controlului intern în instituțiile nefinanciare
Examen: 04.04.2025
Cod curs: PIFCN1.2025
Cadru legal: ( Click pentru detalii )
Pregătirea și perfecționarea profesională continuă oferită de AS Financial Markets se organizează pe baza deținerii următoarelor documente:
• Decizia nr. A/334/13.08.2013, emisă de Autoritatea de Supraveghere Financiară(A.S.F.), cu privire la atestarea organismului de formare profesională a AS Financial Markets;
• Autorizația A.S.F. nr. A/157/24.10.2013;
• Autorizația A.S.F. nr.14/18.01.2017;
• Autorizația A.S.F. nr.39/14.02.2018;
• Decizia 21.04.2021, Consiliul de administrație al Banca Națională a României(B.N.R.) recunoaște societatea AS Financial Markets în calitate de organism de formare profesională în domeniul Legii nr. 126/2018 privind piețele de instrumente financiare.
Programele de formare profesională inițială sau programele de pregătire și perfecționare profesională continuă, se parcurg la furnizorii de programe autorizați.
Lista acestora poate fi consultată la adresa Autoritatea de Supraveghere Financiară(A.S.F.) sau Banca Națională a României (B.N.R).
Observație
Organismul de formare profesională AS Financial Markets încheie contracte de desfășurare a cursurilor cu toți participanții, oferindu-le astfel drepturi și obligații contractuale clare. Această practică, mai puțin întâlnită în rândul altor organisme de formare, asigură transparență și responsabilitate în relația cu beneficiarii programelor educaționale.
Descriere
Structura detaliată
Capitol 1. ENTITĂȚI ȘI LEGISLAȚIE CU ROL DE PROTECȚIE ÎN COMBATEREA CRIMINALITĂȚII FINANCIARE(3 module)
- 1.1. Cadru legislativ
- 1.1.1. Cadru legislativ solid
- 1.1.2. Tipuri de abordări legislative
- 1.1.3. Sursele cadrului legal
- 1.2. Entități cu rol de combatere a criminalității financiare
- 1.2.1. Financial Action Task Force (FATF)
- 1.2.2. Comisia Europeană (EC) și Autoritățile de Supraveghere (ESA)
- 1.2.3. The Office of Foreign Asset Control (OFAC)
- 1.2.4. The Office for Financial Sanctions Implementation (OFSI)
- 1.2.5. Alte entități
- 1.3. Sursele cadrului legal
- 1.3.1. The Money Laundering and Terrorism Financing Directive (MLD)
- 1.3.2. UK Bribery Act (2010)
- 1.3.3. The Foreign Corrupt Practices Act (FCPA) 1977
- 1.3.4. Entități cu rol de prevenire a corupției
- 1.3.5. Sarbanes-Oxley Act (SOX)
- 1.3.6. PCAOB-the Public Company Accounting Oversight Board
- 1.3.7. Dodd-Frank Wall Street Reform and Consumer Protection Act
- 1.3.8. The Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA)
- 1.3.9. Abuzul de piață. Market Abuse Directive/ Regulation MAD/ MAR.
Capitol 2. OFIȚERUL DE CONTROL INTERN. ROL & ORGANIZARE(3 module)
- 2.1. Funcția de conformitate
- 2.1.1. Principii de funcționare
- 2.1.2. Rolul funcției de conformitate
- 2.1.3. Responsabilitățile ofițerului de conformitate
- 2.2. Politici de conformitate
- 2.3. Profilul ofițerului de conformitate
- 2.3.1. Abilități și competențe
- 2.3.2. Fișa postului
- 2.4. Formarea profesională a ofițerului de conformitate
- 2.4.1. Condiții de autorizare
- 2.5. Conformitatea și etica – cultura de conformitate
- 2.5.1. Conformitate și etică
- 2.5.2. Integritatea – valoare fundamentală
- 2.5.3. Cultura de conformitate
- 2.5.4. Mituri despre conformitate
- 2.5.5. Adevăruri despre conformitate
Capitol 3. GUVERNANȚA CORPORATIVĂ, RISC ȘI CONFORMITATE(3 module)
- 3.1. Guvernanța și principii de guvernanță
- 3.1.1. Obiective
- 3.1.2. Structuri de conducere
- 3.1.3. Principii de guvernanță
- 3.2.Risc - Evaluarea și administrarea riscurilor
- 3.2.1. Risc vs incertitudine
- 3.2.2. Evaluarea riscurilor
- 3.2.3.Administrarea riscurilor
- 3.3. Conformitate și risc – Administrarea riscurilor de conformitate
- 3.3.1. Funcția de conformitate
- 3.3.2. Riscul de conformitate
- 3.3.3. Abordarea pe bază de risc a riscului de conformitate
Capitol 4. MANAGEMENTUL FRAUDEI(6 module)
- 4.1. Conceptul de fraudă
- 4.1.1.Definiția fraudei
- 4.1.2.Eroare vs Fraudă
- 4.2. Vectori, Clasificare, Tipologii Fraude
- 4.2.1. Triunghiul fraudei
- 4.2.2. Vectorii fraudei
- 4.2.3. Clasificarea fraudelor - Persoane implicate
- - Clasificarea fraudelor - Natura incidentului
- - Clasificarea fraudelor - Rezultat
- - Clasificarea fraudelor - Semnificație
- 4.2.4. Tipologii de fraudă - Fraude “Clasice”
- - Tipologii de fraudă - Fraude “Noi”
- - Tipologii de fraudă - Fraude “Noi” - Account Takeover
- - Tipologii de fraudă - Fraude “Noi” - Ceo Fraud
- - Tipologii de fraudă - Fraude “Noi” - Phising
- - Tipologii de fraudă - Fraude “Noi” - Deepfakes
- 4.3. Profilul fraudatorului
- 4.4. Frauda în statistici
- 4.4.1. Exemple de fraude
- 4.5. Infracțiuni asimilate fraudelor (Legi Speciale)
- 4.6. Managementul și ciclul antifraudă
- 4.6.1. Pilonii managementului antifraudă
- 4.6.2. Pilonii managementului antifraudă – Prevenire, detectare și raportare
- 4.6.3. Pilonii managementului antifraudă – Investigare și raportare, consecințe, recuperare și reacție
- 4.6.4. Obligațiile angajaților în managementul fraudei
- 4.6.5. Cultura antifraudă
Capitol 5. MANAGEMENTUL MITEI ȘI CORUPȚIEI(10 module)
- 5.1. Conceptul de mită și corupție
- 5.1.1. Mită, şperţ, şpagă, ciubuc și bacşiş
- 5.1.2. Clasificarea mitei
- 5.1.3. Corupția
- 5.1.4. Caracteristicile corupției și comportamentului corupt
- 5.2. Faptele de corupție: infracțiuni asimilate corupției
- 5.2.1. Infracțiuni de corupție
- 5.2.2. Luarea de mită
- 5.2.3. Darea de mită
- 5.2.4. Primirea de foloase necuvenite
- 5.2.5. Traficul de influență
- 5.2.6. Cumpărarea de influență
- 5.2.7. Abuzul în serviciu
- 5.2.8. Plățile de facilitare (“grease” payments)
- 5.3. Statistici și exemple de corupție
- 5.3.1. Corupția în statistici - România
- 5.3.2. Corupția în statistici – Uniunea Europeană
- 5.3.3. Corupția în statistici - Europa de Est
- 5.4. Managementul corupției
- 5.4.1. Pilonii managementului anticorupției
- 5.4.2. Politici anticorupție
- 5.5. Prevenirea conflictelor de interese
- 5.5.1. Conflictele de interese
- 5.5.2. Surse ale conflictului de interese
- 5.5.3. Clasificarea conflictelor de interese
- 5.5.4. Exemple de conflictele de interese
- 5.5.5. Măsuri de administrare a conflictelor de interese
- 5.5.6. Cadouri și invitații
- 5.5.7. Raportarea conflictelor de interese
- 5.5.8. Măsuri de administrare a conflictelor de interese - Exemplu politica internă
- 5.6. Politica de cunoaștere a angajaților
- 5.6.1. Cunoașterea angajaților (vetting)
- 5.7. Politica de cunoaștere a furnizorilor și colaboratorilor
- 5.7.1. Obligațiile de conduită ale terților
- 5.7.2. Etapele și activitățile fluxului operațional privind relațiile cu terțe părți:
- - I. Verificarea reputației și integrității furnizorului/partenerului/terțului:
- - II. Avizarea contractului
- - III. Verificarea furnizorilor existenți
- 5.8. Cod de conduită și reguli de etică
- 5.8.1. Codul de conduită și regulile de etică
- 5.8.2. Codul de conduită - clauze
- 5.9. Politica de avertizare anonimă (Whistleblowing)
- 5.9.1. Politica de avertizare anonimă
- 5.9.2. Etapizarea raportării
- 5.10. Politica de prevenire a hărțuirii și discriminării
CAPITOL 6. PREVENIREA ȘI COMBATEREA SPĂLĂRII BANILOR (11 MODULE)
- 6.1. Spălarea banilor și finanțarea terorismului
- 6.1.1. Infracțiunea de spălare a banilor (SB)
- 6.1.2. Procesul de spălare a banilor
- 6.1.3. Plasarea
- 6.1.4. Stratificarea
- 6.1.5. Integrarea
- 6.1.6. Infracțiunea de finanțare a terorismului (FT)
- 6.1.7. Spălarea banilor vs. Finanțarea terorismului
- 6.2. Cadrul de reglementare internațional și național
- 6.2.1. Organisme de reglementare internaționale
- 6.2.2. Organisme de reglementare naționale
- 6.2.3. Cadrul legislativ internațional și național
- 6.3. Abordarea bazată pe risc
- 6.3.1. Cadrul de administrare a riscurilor
- 6.3.2. Sancțiuni pentru neconformare
- 6.3.3. Identificarea riscurilor - Surse publice
- 6.3.3.1.Evaluarea supranațională la nivelul UE
- 6.3.3.2.Raportul Moneyval asupra României
- 6.3.3.3.Evaluarea națională a României
- 6.3.3.4.Raportul anual de activitate ONPCSB
- 6.4. Cadrul de administrare a riscurilor
- 6.4.1. Măsuri de cunoașterea clientelei
- 6.4.2. Ce înseamnă beneficiar real
- 6.4.3. Construcții juridice cu risc ridicat
- 6.4.4. Persoane expuse public
- 6.4.5. Sancțiuni pentru neconformare
- 6.5. Cunoașterea clientelei
- 6.5.1. Rapoarte statistice
- 6.5.2. Rapoarte de tranzacții suspecte (RTS)
- 6.5.3. Informații la cererea ONPCSB
- 6.5.4. Sancțiuni pentru neconformare
- 6.6. Monitorizarea și raportarea tranzacțiilor
- 6.6.1. Evaziunea fiscală vs. Evitarea fiscală
- 6.6.2. Măsuri internaţionale de combatere a evaziunii fiscale
- 6.6.2.1. FATCA
- 6.6.2.2. CRS
- 6.6.2.3. DAC6
- 6.6.2.4. CESOP
- 6.6.3. Sancţiuni pentru neconformare
- 6.7. Sancțiuni internaționale
- 6.7.1. Ce sunt sancţiunile internaţionale
- 6.7.2. Emitenți
- • ONU
- • UE
- • SUA
- • UK
- 6.7.3. Legislaţia naţională
- 6.7.4. Eludarea sancțiunilor internaționale
- 6.7.5. Sancţiuni.
Programul desfășurării
• Durata cursului: 30 zile/ 30 ore/ Cursul se desfășoară pe parcursul unei luni calendaristice și este accesibil non-stop
• Orarul: Flexibil, cursanții pot parcurge tematica în propriul ritm, în funcție de disponibilitate
• Formatul: Înregistrări video disponibile permanent/ Teste interactive pentru consolidarea cunoștințelor.
Acest format oferă cursanților flexibilitate maximă și posibilitatea de a studia în funcție de propriul program.
Cerințe pentru participare
Pentru a participa la programul de formare profesională inițială "Managementul conformității și controlului intern în instituțiile nefinanciare" organizat de AS Financial Markets, trebuie să îndepliniți următoarele:
- - Condiții de înscriere pentru persoanele fizice la programul de formare profesională inițială
Persoanele fizice se pot înscrie la programul ”Managementul conformității și controlului intern în instituțiile nefinanciare”, organizat de AS Financial Markets dacă îndeplinesc următoarele condiții:
• Să fie în vârstă de cel puțin 18 ani și să aibă capacitatea de exercițiu deplină;
• Să aibă studii superioare finalizate cu diplomă de licență sau echivalent, cu traducere legalizată în limba română, dacă diploma este emisă într-o altă limbă.
- - Cerințe tehnice pentru desfășurarea cursului în condiții optime
Pentru a participa la cursul „Managementul conformității și controlului intern în instituțiile nefinanciare”, utilizând platformele AnyMeeting și cursuribursa.ro, este necesar să îndepliniți următoarele cerințe tehnice minime:
• Dispozitive compatibile: Laptop sau telefon cu acces la internet;
• Sistem de operare Windows: Versiunea 10 sau mai recentă (cu actualizările de securitate instalate)/ MacOS: Versiunea 11 („Big Sur”) sau mai recentă/ Linux/Ubuntu: Versiuni compatibile (recomandat Ubuntu 20.04 LTS sau mai recentă);
• Browser web Recomandat: Google Chrome (ultima versiune stabilă)/ Acceptat: Microsoft Edge (ultima versiune stabilă);
• Echipamente hardware: Camera web/ Microfon de calitate bună, integrat în căști sau extern, pentru claritatea sunetului/ Căști cu microfon integrat, pentru reducerea zgomotului ambiental și o mai bună experiență audio/ Tastatură și mouse/ Monitor cu rezoluție minimă de 1920x1080 (Full HD), recomandat pentru vizualizarea clară a materialelor partajate și a înregistrărilor video;
• Conexiune la internet/ Viteză minimă necesară:
- Descărcare: 10 Mbps (pentru vizualizarea cursurilor în timp real și a înregistrărilor).
- Încărcare: 3 Mbps (pentru participarea activă în AnyMeeting). Recomandare: Conexiune prin cablu (Ethernet) pentru o stabilitate mai mare. Dacă utilizați Wi-Fi, asigurați-vă că semnalul este puternic și stabil.
Examenul final. Informații despre examenul de absolvire a cursului „Managementul conformității și controlului intern în instituțiile nefinanciare”
În cel mult 30 de zile de la finalizarea programului cursanții vor susține un examen de absolvire. Acesta se desfășoară ONLINE și constă într-un test grilă de 25 de întrebări cu multiple variante de răspuns, din care unul singur este răspuns corect. Durata acestuia va fi 30 de minute, iar după finalizarea testului sau expirarea timpului, se va afișa instantaneu rezultatul, cu punctajul, nota și calificativul ADMIS sau RESPINS. Pentru absolvirea programului de formare profesională inițială, cursanții trebuie să promoveze examenul cu cel puțin nota 7.00 (ceea ce înseamnă răspunsul corect la 17 întrebări din totalul de 25).
Pe pagina web a ASFM se afișează data și ora de examinare, însă toate informațiile referitoare la test se trimit și pe adresa de e-mail a cursantului.
Lectorii cursului
Înveți de la profesioniști de top!
La AS Financial Markets, prioritatea noastră este să oferim programe de instruire și pregătire profesională care respectă cele mai ridicate standarde de calitate.
• Lectorii noștri sunt profesioniști redutabili, cu un înalt grad de calificare și o experiență vastă în domeniul financiar-bancar și pe piața de capital.
• Experiență și seriozitate: Fiecare temă este abordată cu maximă atenție și seriozitate pentru ca participanții să înțeleagă bine conceptele prezentate.
• Obiectiv: Dobândirea competențelor necesare pentru îndeplinirea atribuțiilor profesionale.
Prin colaborarea cu experți de top, oferim o experiență de învățare completă și relevantă pentru domeniul financiar-bancar și piața de capital din România.
Programul ”Managementul conformității și controlului intern în instituțiile nefinanciare” este susținut de următorii lectori:
• Roxana Păunescu, Manager al Departamentului Investigații Antifraudă, Anticorupție și Servicii Financiare în cadrul Direcției Conformitate, Raiffeisen Bank România, cu o experiență de peste 22 de ani pe piața financiar-bancară și a pieței de capital;
• Costinel – Ionuț Tuhasu, Expert investigatii antifraudă și anticorupție, cu 23 de ani experiență în piața financiar-bancară;
• Andreea Țâmpu-Ababie, AML-Compliance Specialist, ACAMS, ACSS, cu 20 de ani experiență în piața financiar-bancară.
Costuri și facilități
Tarif 1700 lei/participant(plus TVA), se va achita în contul Banca Transilvania S.A. - Sucursala Sibiu, CUI RO31725262,
• IBAN(RON): RO02BTRLRONCRT0503278301 sau
• IBAN(EUR): RO49BTRLEURCRT0503278301.
- Pentru înscrierea a minim 2 participanți se oferă o reducere de 5% din prețul cursului;
- Pentru înscrierea a minim 5 participanți se oferă o reducere de 10% din prețul cursului.
Ce include taxa de participare:
• Acces la materialele de curs. Module video detaliate și studii de caz/ Suporturi de curs descărcabile pentru studiu individual;
• Teste interactive. Evaluări online pentru verificarea și consolidarea cunoștințelor;
• Adeverința de participare. Document care atestă parcurgerea programului și îndeplinirea cerințelor necesare pentru prezentarea la examen;
• Examen. Participarea la examenul final pentru obținerea certificatului;
• Certificare. Certificat de absolvire.
Acces la datele programelor de formare profesională inițială și gestionarea contului de client
Pentru a avea acces la informațiile programelor de formare profesională inițială și la resursele disponibile, urmați acești pași:
1. Crearea unui cont. Accesați www.cursuribursa.ro și creați un cont urmând instrucțiunile din procedura „Autentificare site cursuribursa.ro”, care vă va fi trimisă pe e-mail după înscriere.
2. Gestionarea contului de client. Odată autentificat, accesați meniurile din contul dvs. pentru a utiliza funcționalitățile platformei:
• Profilul Meu/ Actualizați informațiile personale;
• Cursurile Mele/ Vizualizați lista programelor la care sunteți înscris, accesați materialele aferente sau verificați statusul cursului. Lista programelor conține: Programul curent cu toate informațiile și materialele aferente programului la care cursantul ești înscris în prezent, precum și materialele arhivate/ Resursele și materialele de curs de la programele anterioare la care ai participat.
• Camera de Discuții/ Participați la conversații și puneți întrebări lectorilor și colegilor;
• Teste/ Accesați testele interactive pentru a verifica progresul în cadrul cursului;
• Documente Instituții/ Descărcați documente oficiale relevante pentru curs, cum ar fi adeverința de participare/certificările obținute;
Beneficii suplimentare
• Posibilitatea de a beneficia de tutoriat personalizat. Ședință de consultări cu lectorii. La finalul programului, ASFM îți pune la dispoziție, la cerere, EXTRA- 30 de minute de "ședințe de consultări" cu lectorul pentru a clarifica eventuale nelămuriri;
• Acces la arhiva de newslettere de specialitate;
• Exemple de cariere și oportunități după absolvirea cursului. Absolventii care au participat în calitate de persoană fizică, și doresc să îmbrățișeze această meserie pe piața financiar-bancară, pot menționa acest aspect in email-ul de înscriere pentru a fi sprijiniți.
Înscriere și contact
Pentru a participa la acest program, urmează pașii de mai jos:
1. Completează și pregătește următoarele documente:
• 1a. Formular de înscriere persoană juridică (PDF)/ (WORD)
• 1b. Formular de înscriere persoană fizică (PDF)/ (WORD)
• 2. Copie act de identitate
• 3. Copie diplomă studii superioare
• 4. Dovada achitării tarifului de înscriere la curs (copie ordin de plată bancar sau extras de cont cuprinzând dovada efectuării plății).
2. Încarcă documentele în aplicația www.cursuribursa.ro, în contul tău de client sau transmite-le pe adresa de e-mail: office[at]cursuribursa.ro
3. Noi îți vom trimite pe email confirmarea înscrierii, precum și toate detaliile cu privire la acest program de pregătire și formare profesională.
Data limită înscriere: Cu cinci zile lucrătoare înainte de începerea cursului, în limita locurilor disponibile.
Rămâi la curent cu noutățile din aria de conformitate!
Pentru a fi la curent cu toate noutățile, tendințele și informațiile relevante din domeniul conformității, vă recomandăm să vizitați:
➡️ blog.cursuribursa.ro
Pe blog vei găsi, resurse valoroase dacă activezi sau dorești să te dezvolți în acest domeniu, cum sunt:
- Articole de specialitate
- Analize și opinii privind reglementările în vigoare
- Studii de caz și exemple din practica de conformitate
Pentru mai multe detalii, ne poți contacta la:
📞 0369-404.124
📞 0771-261.036
✉️ office[at]cursuribursa.ro