Evaluarea riscurilor SB/FT
Examen: x
Cod curs: ERSBFT2.2025
Cadru legal: ( Click pentru detalii )
Pregătirea și perfecționarea profesională continuă oferită de AS Financial Markets se organizează pe baza deținerii următoarelor documente:
• Decizia nr. A/334/13.08.2013, emisă de Autoritatea de Supraveghere Financiară(A.S.F.), cu privire la atestarea organismului de formare profesională a AS Financial Markets;
• Autorizația A.S.F. nr. A/157/24.10.2013;
• Autorizația A.S.F. nr.14/18.01.2017;
• Autorizația A.S.F. nr.39/14.02.2018;
• Decizia 21.04.2021, Consiliul de administrație al Banca Națională a României(B.N.R.) recunoaște societatea AS Financial Markets în calitate de organism de formare profesională în domeniul Legii nr. 126/2018 privind piețele de instrumente financiare.
Programele de formare profesională inițială sau programele de pregătire și perfecționare profesională continuă, se parcurg la furnizorii de programe autorizați.
Lista acestora poate fi consultată la adresa Autoritatea de Supraveghere Financiară(A.S.F.) sau Banca Națională a României (B.N.R).
Obiective
Obiectivele cursului despre evaluarea riscurilor în domeniul spălării banilor și finanțării terorismului include următoarele:
- Înțelegerea conceptelor de bază prin familiarizarea participanților cu termenii și conceptele cheie din domeniul spălării banilor, finanțării terorismului, precum și de natura și scopul sancțiunilor internaționale
- Identificarea riscurilor specifice si a indicatorilor de alertă
- Cunoașterea legislației și a reglementărilor în vigoare
- Dezvoltarea abilităților de analiză și evaluare
- Implementarea procedurilor de cunoaștere a clientelei, raportarea tranzacțiilor suspecte și monitorizarea activităților cu risc ridicat
- Conștientizarea importanței respectării sancțiunilor internaționale.
Descriere
Cursul are ca obiectiv înțelegerea modului de evaluarea a Riscului Supranațional și Național și impactul acestora asupra evaluării riscului SB/FT la nivelul clientelei cât și asupra întregii activități.
Grup țintă
Prezentarea este dedicată personalului implicat în activitatea de evaluarea, analiză și aprobare a riscurilor, dar și tuturor persoanelor implicate în activitățile de cunoaștere a clientelei și combaterii spălării banilor, având în vedere noile prevederi ale Regulamentului ASF nr.13/2019, actualizat în ianuarie 2023 care la Art.11 (4) a^2) stipulează că programele de instruire trebuie să asigure faptul că angajații entităților reglementate înțeleg evaluarea riscurilor de SB/FT la nivelul întregii activități și modul în care aceasta afectează activitatea lor.
Tematica
Cursul abordează următoarea tematică:
- 1. Cadrul legal, standarde și ghiduri internaționale
- 2. Elaborarea metodologiei de elaborare a riscurilor
- 3. Identificarea și evaluarea riscurilor
- 4. Surse de informare cu privire la factorii de risc
- 5. Analiza evaluării riscurilor la nivel supranațional și național
- 6. Evaluarea riscului și ponderarea factorilor de risc
- 7. Monitorizarea și actualizarea evaluării riscurilor
- 8. Obligațiile ofițerului de conformitate în ceea ce privește evaluarea riscurilor
Prezentare lector
Ion Radu – ocupă funcția de expert conformitate - Banca Comercială Română. A acumulat peste 25 ani de experiență în coordonarea activităților de prevenirea spălării banilor și terorismului, sancțiuni financiare internaționale și FATCA, în instituții de credit cu prestigiu din România. Este licențiat în Matematică, Universitatea București și a absolvit Cursul postuniversitar de Management Bancar și Bursier. Deține diverse cursuri de specializare bancară și management cum ar fi ICA&Manchester University – International Diploma in Compliance, TUVIT - Managementul sistemelor de securitate, IBR - Principii și Metode de Creditare, ASE București - Curs postuniversitar Management Bancar și Bursier, The impact of the new EU regulations framework - PWC, Compliance integrated approach within the latest regulations – Deloitte.
Documente necesare înscrierii
Pentru a participa la acest program, urmează pașii de mai jos:
1. Completează și pregătește următoarele documente:
- 1a. Formular de înscriere persoană juridică (PDF) / (WORD) sau
- 1b. Formular de înscriere persoană fizică (doar dacă plata este efectuată de persoana fizică) (PDF)
- 2. Copie act de identitate
- 3. Dovada achitării tarifului de înscriere la curs (copie ordin de plată bancar sau extras de cont cuprinzând dovada efectuării plății).
2. Încarcă documentele în aplicația www.cursuribursa.ro , în contul tău de client sau transmite-le pe adresa de e-mail: office@cursuribursa.ro
3. Noi îți vom trimite pe email confirmarea înscrierii, precum și toate detaliile cu privire la acest program de pregătire și formare profesională.
Data limită înscriere:
Cu cinci zile lucrătoare înainte de începerea cursului, în limita locurilor disponibile.
Tarif: 590 lei/participant (plus TVA)
se va achita în contul Banca Transilvania S.A. - Sucursala Sibiu, CUI RO31725262,
- IBAN(RON): RO02BTRLRONCRT0503278301 sau
- IBAN(EUR): RO49BTRLEURCRT0503278301
- - Pentru înscrierea a minim 2 participanți se oferă o reducere de 5% din prețul cursului.
- - Pentru înscrierea a minim 5 participanți se oferă o reducere de 10 % din prețul cursului.
Prezentarea are loc online, pe durata totală de 4 ore, astfel:
- marți, orele 17.00-19.00;
- miercuri, orele 17.00-19.00;
Pentru cursul de evaluarea riscurilor ne vom întâlni online, pe parcursul a 2 zile.
Vor fi 2 Webinarii LIVE de câte 2 ore fiecare.
Scurta desfășurare a programului:
- Participanții, vor putea vizualiza temele live, apoi offline, pe platforma de client cursuribursa.ro.
- Pe perioada programului, participanţii beneficiază de tutoriat;
- După finalizarea programului, pentru reascultarea variantei offline, NU este nevoie sa descarci materialul. Îți păstrăm întregul program în contul de client cursuribursa.ro, atâta timp cât informația este de actualitate;
- La cerere (fără costuri suplimentare), participantul poate fi evaluat de platforma cursuribursa.ro, care include tematica parcursă în cadrul programului.
IMPORTANT!!!
- Nu este nevoie să instalezi vreun program pentru a participa la Webinarii! Trebuie doar să fii online și să le urmărești de pe laptop sau de pe telefon.
- Vei avea colegi de program alți specialiști care lucrează în același domeniu, cu care poți discuta și împărtăși cunoștințe și experiențe.
- La finalul programului vei primi suportul de curs în format video pentru a-l reasculta și aprofunda de fiecare dată când ai nevoie.
Testimoniale ( Click pentru detalii )
- A.M. - Recomand programul "Evaluarea riscurilor SB/FT". Prestația lectorului este excelentă și conținutul cursului este foarte util persoanelor implicate în identificarea și perfecționarea metodologiei de abordare a riscurilor SB/FT.
- M.B. - Da, pentru sinteza de calitate, superdocumentată a lectorului
- M.T. - Da, recomand. Se obțin informații utile.
- D.D: - Da, aș recomanda pentru ca oamenii să fie mai conștienți atunci când fac tranzacții.
- Elena. - Da,10.
- G.D. - Am recomandat cursul la nivelul grupului în care activăm, apreciind ca fiind extrem de util pentru o instructare corespunzătoare a persoanelor desemnateși responsabile în aplicarea legii și a responsabilităților pe linia CSB/CFT. Mulțumim!
- R.T. - Aș recomanda acest curs in special persoanelor care activează în domeniul financiar deoarece niciodată nu deținem toată informația și este esențial să fim la curent cu ultimele noutăți din domeniu, în special pe partea de legislație
- Z.C. - Recomand! Util pentru dezvoltare profesională!
- A.H.: Vă mulțumim! E suficient că existați și faceți o treabă excelentă!
Legislație ( Click pentru detalii )
Observație
- Entitățile raportoare au obligația de a asigura periodic instruirea corespunzătoare a angajaților cu privire la dispozițiile Legii nr.129/2019, art.24, alin(4) și a Reg.A.S.F. nr.13/2019, art.11, precum și cu privire la cerințele relevante privind protecția datelor cu caracter personal și de a realiza procesul de verificare a angajaților, conform reglementărilor sau instrucțiunilor sectoriale emise de autorități. Documentele întocmite în acest scop se pun la dispoziția autorităților cu atribuții de control și a organismelor de autoreglementare, la cererea acestora.
-
Legea nr 129/2019- Art. 24 alin.(6)-În cazul instituţiilor de credit şi al instituţiilor financiare sunt obligatorii stabilirea unor standarde adecvate în procesul de recrutare a personalului cu responsabilităţi în aplicarea prezentei legi şi participarea acestuia la programe de instruire ori de câte ori este nevoie, însă nu mai târziu de un interval de 2 ani, cu respectarea reglementărilor sau instrucţiunilor sectoriale.
Prin noțiunea de “Spălarea banilor”, cf.legii nr.129/2019, art.49, se înțelege:
- schimbarea sau transferul de bunuri, cunoscând că provin din săvârșirea de infracțiuni, în scopul ascunderii sau al disimulării originii ilicite a acestor bunuri ori în scopul de a ajuta persoana care a săvârșit infracțiunea din care provin bunurile să se sustragă de la urmărire, judecată sau executarea pedepsei;
- ascunderea ori disimularea adevăratei naturi, a provenienței, a situării, a dispoziției, a circulației sau a proprietății bunurilor ori a drepturilor asupra acestora, cunoscând că bunurile provin din săvârșirea de infracțiuni;
- dobândirea, deținerea sau folosirea de bunuri de către o altă persoană decât subiectul activ al infracțiunii din care provin bunurile, cunoscând că acestea provin din săvârșirea de infracțiuni;
- înstituțiile de credit și instituțiile financiare au obligația de a desemna un ofițer de conformitate la nivelul conducerii, care coordonează implementarea politicilor și procedurilor interne pentru aplicarea Legii nr.129/2019.
Atribuții și responsabilități ale ofițerilor de conformitate SB/FT și ale persoanelor desemnate SB/FT(art.9, Reg.A.S.F. nr.13/2019):
- ofițerul de conformitate SB/FT asigură coordonarea și implementarea politicilor și procedurilor interne pentru aplicarea dispozițiilor legale referitoare la prevenirea SB/FT;
- în aplicarea art.23 alin. (3) din Legea nr.129/2019 entitățile reglementate se asigură că ofițerul de conformitate SB/FT și persoanele desemnate SB/FT și auditorul au acces direct și permanent la toate datele și informațiile deținute la nivelul societății, necesare îndeplinirii obligațiilor prevăzute de legislația în vigoare. Aceste persoane au acces permanent la toate evidențele întocmite de entitatea reglementată în conformitate cu prevederile prezentului regulament și cu celelalte dispozitii legale incidente.
- în situația în care, temporar, accesul la informații și documente prevăzut la alin. (2) nu se poate face în mod direct, acesta va fi efectuat în timpul util îndeplinirii obligațiilor incidente, fără a aduce atingere atribuțiilor și responsabilităților prevăzute de Legea nr. 129/2019 pentru ofițerii de conformitate SB/FT și persoanele desemnate SB/FT;
- în măsura în care modul de conformare cu obligațiile legale din acest domeniu sunt subiectul unei misiuni de audit, entitatea reglementată asigură accesul auditorului la toate informațiile și documentele necesare, în timp util și într-o formă completă și nealterată;
- ofițerii de conformitate SB/FT și persoanele desemnate SB/FT răspund pentru îndeplinirea sarcinilor stabilite în aplicarea Legii nr. 129/2019 și a prezentului regulament, în măsura în care entitatea reglementată a asigurat cadrul operațional și procedural intern necesar îndeplinirii obligațiilor legale CSB/CFT, inclusiv în ceea ce privește asigurarea accesului direct, permanent, într-o formă completă și nealterată la informațiile și documentele necesare în acest context;
- ofițerii de conformitate SB/FT și persoanele desemnate SB/FT răspund pentru îndeplinirea sarcinilor stabilite în aplicarea Legii nr. 129/2019 și a Reg. A.S.F. nr.13/2019.
Regului privind desfășurarea programelor de formare/pregătire și perfecționare profesională
Accesul la prezentarea live
Accesul participanților la webinarul online se realizează prin platforma AnyMeeting. Înregistrarea la cursul online se face în două etape:
• Accesând link-ul corespunzător modulului programat, transmis pe adresa de e-mail a cursantului. Înregistrarea se poate face oricând până în ziua și ora începerii cursului, așa cum este specificat în e-mail.
• După finalizarea înregistrării, cursantul va primi un nou e-mail cu link-ul de acces la curs. Acesta va putea fi accesat doar cu 15 minute înainte de începerea cursului. Dacă se accesează înainte sau după această perioadă, va fi disponibil doar agenda sau mesaje de eroare.
Observație: Fiecărei sesiuni de curs online îi va fi alocat un link unic de conectare.
IMPORTANT!!!
• Nu este necesar să instalezi niciun program pentru a participa la webinarii! Platforma de învățare AnyMeeting este optimizată pentru dispozitive mobile, oferind acces ușor la conținutul cursului, înscriere și participare la webinarii de pe telefon, tabletă, laptop sau calculator. Vei avea colegi de program, alți specialiști care lucrează în același domeniu, cu care vei putea discuta și împărtăși cunoștințe și experiențe.
• În cadrul programului, participanții beneficiază de tutoriat. După ultima zi de curs, sesiunea va rămâne deschisă încă 5 zile, timp în care participanții pot trimite întrebări și pot primi clarificări referitoare la temele prezentate în cadrul programului. La cererea participanților, dacă răspunsurile lectorilor necesită o clarificare suplimentară, aceasta se va desfășura într-o nouă întâlnire live, la care vor putea participa toți participanții.
• După fiecare prezentare, vei primi suportul de curs în format video, pe care îl vei putea reasculta și aprofunda de fiecare dată când ai nevoie. Acesta va fi disponibil nelimitat pe platforma de client cursuribursa.ro sau AnyMeeting. Întregul program va rămâne disponibil în biblioteca participantului cel puțin 2 ani, atâta timp cât informațiile sunt de actualitate.
Acces la datele offline a programelor pe platforma cursuribursa.ro și gestionarea contului de client
Pentru a avea acces la informațiile programelor și la resursele disponibile, urmați acești pași:
1. Crearea unui cont: Accesați www.cursuribursa.ro și creați un cont urmând instrucțiunile din procedura „Autentificare site cursuribursa.ro”, care vă va fi trimisă pe e-mail după înscriere.
2. Gestionarea contului de client: Odată autentificat, accesați meniurile din contul dvs. pentru a utiliza funcționalitățile platformei:
• Profilul Meu – Actualizați informațiile personale;
• Cursurile Mele – Vizualizați lista programelor la care sunteți înscris, accesați materialele aferente sau verificați statusul cursului. Lista programelor conține: Programul curent (cu toate informațiile și materialele aferente programului la care sunteți înscris în prezent) și materialele arhivate (resursele și materialele de curs de la programele anterioare la care ați participat);
• Camera de Discuții – Participați la conversații și puneți întrebări lectorilor și colegilor;
• Teste – Accesați testele interactive pentru a verifica progresul în cadrul cursului;
• Documente Instituții – Descărcați documente oficiale relevante pentru curs, cum ar fi adeverința de participare/certificările obținute;
• Arhiva Newsletter – Consultați informații suplimentare, noutăți și articole educaționale transmise de organizatori.
Cerințe tehnice pentru desfășurarea cursului în condiții optime
Pentru a participa la cursul „Evaluarea riscurilor SB/FT”, utilizând platformele AnyMeeting și cursuribursa.ro, este necesar să îndepliniți următoarele cerințe tehnice minime:
Dispozitive compatibile: Laptop sau telefon cu acces la internet;
Sistem de operare Windows: Versiunea 10 sau mai recentă (cu actualizările de securitate instalate)/ MacOS: Versiunea 11 („Big Sur”) sau mai recentă/ Linux/Ubuntu: Versiuni compatibile (recomandat Ubuntu 20.04 LTS sau mai recentă);
Browser web Recomandat: Google Chrome (ultima versiune stabilă)/ Acceptat: Microsoft Edge (ultima versiune stabilă);
Echipamente hardware: Camera web/ Microfon de calitate bună, integrat în căști sau extern, pentru claritatea sunetului/ Căști cu microfon integrat, pentru reducerea zgomotului ambiental și o mai bună experiență audio/ Tastatură și mouse/ Monitor cu rezoluție minimă de 1920x1080 (Full HD), recomandat pentru vizualizarea clară a materialelor partajate și a înregistrărilor video;
Conexiune la internet/ Viteză minimă necesară:
- Descărcare: 10 Mbps (pentru vizualizarea cursurilor în timp real și a înregistrărilor).
- Încărcare: 3 Mbps (pentru participarea activă în AnyMeeting).
Recomandare: Conexiune prin cablu (Ethernet) pentru o stabilitate mai mare. Dacă utilizați Wi-Fi, asigurați-vă că semnalul este puternic și stabil.
Link-uri utile:
- Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF): Prevenirea spălării banilor și finanțării terorismului
- Banca Națională a României (BNR): Prevenirea spălării banilor și a finanțării terorismului
- Oficiul Naţional de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB)
- ONPCSB: Întrebări și răspunsuri frecvente