Noul Pachet AML al Uniunii Europene (AML-Directiva 6)
Examen: -
Cod curs: AMLDVI2.2025
Cadru legal: ( Click pentru detalii )
Pregătirea și perfecționarea profesională continuă oferită de AS Financial Markets se organizează pe baza deținerii următoarelor documente:
• Decizia nr. A/334/13.08.2013, emisă de Autoritatea de Supraveghere Financiară(A.S.F.), cu privire la atestarea organismului de formare profesională a AS Financial Markets;
• Autorizația A.S.F. nr. A/157/24.10.2013;
• Autorizația A.S.F. nr.14/18.01.2017;
• Autorizația A.S.F. nr.39/14.02.2018;
• Decizia 21.04.2021, Consiliul de administrație al Banca Națională a României(B.N.R.) recunoaște societatea AS Financial Markets în calitate de organism de formare profesională în domeniul Legii nr. 126/2018 privind piețele de instrumente financiare.
Programele de formare profesională inițială sau programele de pregătire și perfecționare profesională continuă, se parcurg la furnizorii de programe autorizați.
Lista acestora poate fi consultată la adresa Autoritatea de Supraveghere Financiară(A.S.F.) sau Banca Națională a României (B.N.R).
Testimoniale ( Click pentru detalii )
M.T. :Vă mulțumesc pentru organizarea cursului care a fost extrem de informativ și bine structurat. Am apreciat claritatea cu care au fost prezentate schimbările legislative și impactul acestora în mediul de afaceri.Toate informațiile au fost prezentate în comparație cu cadrul legislativ existent ceea ce a ajutat foarte mult pentru a asimila cât mai bine schimbările. Sunt foarte mulțumită de cunoștințele dobândite în urma participării la acest curs.
Legislație ( Click pentru detalii )
Prevederi legale privind instruirea și verificarea angajatilor în domeniul CSB/CFT
Legea nr.129/2019
Art 24 (1) Corespunzător naturii și volumului activității desfășurate și având în vedere reglementările, cerințele prudențiale și instrucțiunile sectoriale emise de autoritățile competente în aplicarea prevederilor art. 1 alin. (4), entitățile raportoare stabilesc politici și norme interne, mecanisme de control intern și proceduri de administrare a riscurilor de spălare a banilor și de finanțare a terorismului, care includ cel puțin următoarele elemente:
- e) instruirea și evaluarea periodică a angajaților.
(4) Entitățile raportoare au obligația de a asigura periodic instruirea corespunzătoare a angajaților cu privire la dispozițiile prezentei legi, precum și cu privire la cerințele relevante privind protecția datelor cu caracter personal și de a realiza procesul de verificare a angajaților, conform reglementărilor sau instrucțiunilor sectoriale emise de autoritățile competente în aplicarea prevederilor art. 1 alin. (4). Documentele întocmite în acest scop se pun la dispoziția autorităților cu atribuții de control și a organismelor de autoreglementare, la cererea acestora.
(5) În funcție de riscurile la care sunt expuse, dimensiunea și natura activității, entitățile raportoare includ, în procesul de instruire a angajaților, participarea la programe speciale de formare permanentă având ca scop recunoașterea de către angajați a operațiunilor care pot avea legătură cu spălarea banilor sau cu finanțarea terorismului.
(6) În cazul instituțiilor de credit și al instituțiilor financiare sunt obligatorii stabilirea unor standarde adecvate în procesul de recrutare a personalului cu responsabilități în aplicarea prezentei legi și participarea acestuia la programe de instruire ori de câte ori este nevoie, însă nu mai târziu de un interval de 2 ani, cu respectarea reglementărilor sau instrucțiunilor sectoriale.
Regulamentul A.S.F. nr.13/2019
Art.3 Componentele evaluării și gestionării riscului de SB/FT
(5) În aplicarea prevederilor alin. (1) entitățile reglementate stabilesc politici și norme interne, mecanisme de control intern și proceduri de administrare a riscurilor de SB/FT, corespunzător naturii și volumului activității desfășurate, care includ cel puțin următoarele elemente:
- h) standardele pentru angajare și verificările efectuate în acest sens, precum și programele de pregătire a personalului cu atribuții în domeniul SB/FT și de instruire și evaluare periodică a angajaților;
Art.10 Recrutarea, instruirea și verificarea profesională a ofițerilor de conformitate SB/FT și a conducătorilor direct responsabili SB/FT
(1) Entitățile reglementate stabilesc criterii de selecție, recrutare internă/externă și de numire a persoanelor eligibile pentru îndeplinirea atribuțiilor ofițerilor de conformitate și ale conducătorilor direct responsabili SB/FT, cu respectarea cel puțin a următoarelor cerințe:
- b) participarea candidaților la stagiile de pregătire și instruire cu privire la aplicarea dispozițiilor legislației în vigoare și a tehnicilor de prevenire și combatere a SB/FT stabilite/organizate de Institutul de Studii Financiare, Institutul Bancar Român sau alte organisme de pregătire și formare profesională acreditate/atestate;
(2) Entitățile reglementate asigură formarea profesională continuă privind tehnicile de prevenire și combatere a SB/FT a persoanelor menționate la art. 8 alin. (5), ori de câte ori este nevoie, însă nu mai târziu de un interval de 2 ani.
(3) Documentele întocmite în scopul aplicării alin. (1) și (2) se pun la dispoziția ASF, la cererea acesteia.
Art.11 Recrutarea și instruirea angajaților
(2) Entitățile reglementate comunică tuturor angajaților politicile, mecanismele și procedurile de prevenire și combatere a SB/FT, la angajare și ori de câte ori apar modificări ale acestora, și pun în aplicare proceduri de verificare privind cunoașterea acestora.
(3) Entitățile reglementate asigură formarea profesională, în conformitate cu dispozițiile alin. (2), și pregătirea continuă a angajaților proprii, în acord cu dispozițiile art. 24 alin. (6) din Legea nr. 129/2019 și cu dispozițiile alin. (4), și se asigură că programele de formare profesională sunt:
- a) relevante pentru activitatea entității reglementate;
- b) adaptate la necesitățile angajaților și la funcțiile specifice ale acestora;
- c) actualizate periodic.
(4) Programele de instruire trebuie să asigure faptul că angajații entităților reglementate:
- a) cunosc obligațiile ce le revin în conformitate cu legile, regulamentele, politicile și procedurile privind prevenirea și combaterea SB/FT;
- a^1) înțeleg atât politicile, mecanismele și procedurile de prevenire și combatere a SB/FT prevăzute la alin. (2), cât și modul în care acestea trebuie aplicate;
- a^2) înțeleg evaluarea riscurilor de SB/FT la nivelul întregii activități și modul în care aceasta afectează activitatea lor;
- b) au competența necesară pentru a recunoaște operațiunile care pot avea legătură cu SB/FT și cunosc cum să procedeze în astfel de cazuri;
- c) au competența necesară pentru a analiza adecvat serviciile sau tranzacțiile solicitate sau efectuate în scopul identificării riscurilor de SB/FT;
- d) cunosc în întregime cerințele de raportare;
- e) cunosc cerințele legale în materie de prevenire și combatere a SB/FT;
- f) cunosc responsabilitățile ce le revin potrivit normelor interne de cunoaștere a clientelei și riscurile la care este expusă entitatea reglementată potrivit evaluării proprii de risc;
- g) conștientizează consecințele neîndeplinirii adecvate a responsabilităților ce le revin în acest domeniu și implicațiile pentru entitatea reglementată și angajații acesteia în cazul producerii riscurilor.
(5) Entitățile reglementate verifică anual dacă persoanele cu responsabilități în aplicarea măsurilor CSB/CFT sunt pregătite în mod adecvat și cunosc atribuțiile ce le revin.
Regului privind desfășurarea programelor de formare/pregătire și perfecționare profesională
Accesul la prezentarea live
Accesul participanților la webinarul online se realizează prin platforma AnyMeeting. Înregistrarea la cursul online se face în două etape:
• Accesând link-ul corespunzător modulului programat, transmis pe adresa de e-mail a cursantului. Înregistrarea se poate face oricând până în ziua și ora începerii cursului, așa cum este specificat în e-mail.
• După finalizarea înregistrării, cursantul va primi un nou e-mail cu link-ul de acces la curs. Acesta va putea fi accesat doar cu 15 minute înainte de începerea cursului. Dacă se accesează înainte sau după această perioadă, va fi disponibil doar agenda sau mesaje de eroare.
Observație: Fiecărei sesiuni de curs online îi va fi alocat un link unic de conectare.
IMPORTANT!!!
• Nu este necesar să instalezi niciun program pentru a participa la webinarii! Platforma de învățare AnyMeeting este optimizată pentru dispozitive mobile, oferind acces ușor la conținutul cursului, înscriere și participare la webinarii de pe telefon, tabletă, laptop sau calculator. Vei avea colegi de program, alți specialiști care lucrează în același domeniu, cu care vei putea discuta și împărtăși cunoștințe și experiențe.
• În cadrul programului, participanții beneficiază de tutoriat. După ultima zi de curs, sesiunea va rămâne deschisă încă 5 zile, timp în care participanții pot trimite întrebări și pot primi clarificări referitoare la temele prezentate în cadrul programului. La cererea participanților, dacă răspunsurile lectorilor necesită o clarificare suplimentară, aceasta se va desfășura într-o nouă întâlnire live, la care vor putea participa toți participanții.
• După fiecare prezentare, vei primi suportul de curs în format video, pe care îl vei putea reasculta și aprofunda de fiecare dată când ai nevoie. Acesta va fi disponibil nelimitat pe platforma de client cursuribursa.ro sau AnyMeeting. Întregul program va rămâne disponibil în biblioteca participantului cel puțin 2 ani, atâta timp cât informațiile sunt de actualitate.
Acces la datele offline a programelor pe platforma cursuribursa.ro și gestionarea contului de client
Pentru a avea acces la informațiile programelor și la resursele disponibile, urmați acești pași:
1. Crearea unui cont: Accesați www.cursuribursa.ro și creați un cont urmând instrucțiunile din procedura „Autentificare site cursuribursa.ro”, care vă va fi trimisă pe e-mail după înscriere.
2. Gestionarea contului de client: Odată autentificat, accesați meniurile din contul dvs. pentru a utiliza funcționalitățile platformei:
• Profilul Meu – Actualizați informațiile personale;
• Cursurile Mele – Vizualizați lista programelor la care sunteți înscris, accesați materialele aferente sau verificați statusul cursului. Lista programelor conține: Programul curent (cu toate informațiile și materialele aferente programului la care sunteți înscris în prezent) și materialele arhivate (resursele și materialele de curs de la programele anterioare la care ați participat);
• Camera de Discuții – Participați la conversații și puneți întrebări lectorilor și colegilor;
• Teste – Accesați testele interactive pentru a verifica progresul în cadrul cursului;
• Documente Instituții – Descărcați documente oficiale relevante pentru curs, cum ar fi adeverința de participare/certificările obținute;
• Arhiva Newsletter – Consultați informații suplimentare, noutăți și articole educaționale transmise de organizatori.
Cerințe tehnice pentru desfășurarea cursului în condiții optime
Pentru a participa la cursul „Noul Pachet AML al Uniunii Europene (AML-Directiva 6)”, utilizând platformele AnyMeeting și cursuribursa.ro, este necesar să îndepliniți următoarele cerințe tehnice minime:
- Dispozitive compatibile: Laptop sau telefon cu acces la internet;
- Sistem de operare Windows: Versiunea 10 sau mai recentă (cu actualizările de securitate instalate)/ MacOS: Versiunea 11 („Big Sur”) sau mai recentă/ Linux/Ubuntu: Versiuni compatibile (recomandat Ubuntu 20.04 LTS sau mai recentă);
- Browser web Recomandat: Google Chrome (ultima versiune stabilă)/ Acceptat: Microsoft Edge (ultima versiune stabilă);
- Echipamente hardware: Camera web/ Microfon de calitate bună, integrat în căști sau extern, pentru claritatea sunetului/ Căști cu microfon integrat, pentru reducerea zgomotului ambiental și o mai bună experiență audio/ Tastatură și mouse/ Monitor cu rezoluție minimă de 1920x1080 (Full HD), recomandat pentru vizualizarea clară a materialelor partajate și a înregistrărilor video;
- Conexiune la internet/ Viteză minimă necesară:
- - Descărcare: 10 Mbps (pentru vizualizarea cursurilor în timp real și a înregistrărilor).
- - Încărcare: 3 Mbps (pentru participarea activă în AnyMeeting).
Recomandare: Conexiune prin cablu (Ethernet) pentru o stabilitate mai mare. Dacă utilizați Wi-Fi, asigurați-vă că semnalul este puternic și stabil.
Link-uri utile:
- Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF): Prevenirea spălării banilor și finanțării terorismului
- Banca Națională a României (BNR): Prevenirea spălării banilor și a finanțării terorismului
- Oficiul Naţional de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB)
- ONPCSB: Întrebări și răspunsuri frecvente